Toxicka psychóza?
Lia
Dobrý deň v prvom rade chcem napísať že som slovenka ale dúfam že to nevadí a v druhom že ten o kom tento príbeh bude je Čečenec a moslim máme spolu malého 7 mesačného syna. Začalo to tak že po dvoch mesiacov od narodenia nášho syna mi písala kamarátka že nás dôjde pozrieť (my žijeme v rakusku) a že príde aj so svojím priateľom a donesú nám niečo doniesli nám 8g pervitínu.... alebo necelých ose môj priateľ vtedy nemal skúsenosti s pikom ale ja som toho už mala vyskusaneho. Sfukali sme to za 1 mesiac dvaja obaja stále také isté dávky a potom nám to doniesli ešte 4 krát ale po 2 alebo 3 gramoch. Začalo mu prekonať mysli si že všade sú demoni a zrazu začal byť veľmi veriaci začal sa veľmi modliť...ako sme to druhý krát vzali bol na psychiatrii lebo nás chcel zabiť..neviem ako dlho tento stav ešte bude už to neberie asi 2 mesiace aale stále nikomu neverí je agresívny ale zároveň sa stále modlí niekedy je milý ale je úplne iný nez pred tým.. úplne.. čo s ním je a ako dlho to bude trvať?:( bojím sa o neho

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý deň.
Toxická psychóza má pri abstinencii tendenciu odoznieť. Na druhú stranu možu drogy spustiť psychózu, ktorá može byť akútna, alebo prejde do schizofrénie, čo je dlhodobejšie ochorenie. Psycóza znamená prítomnosť porúch myslenia a vnímania. Má sa za to, že s predispozíciu pre psychózu sa narodíme, a nedá sa dopredu určiť, kto ochorie a kto nie. Pokiaľ niekto takéto dispozície má, tak odštartovať psychózu nemusia len drogy, ale aj stres či iná náročná situácia. Rozdiel medzi akútnou psychotickou poruchou a schizofréniou je v podstate v časovom priebehu - akútna psychotická porucha trvá niekoľko týždňov, schizofrénia sa diagnostikuje po šiestich mesiacoch. Schizofrénia je celoživotné ochorenie a može mať rozne priebehy -  niekto može dostať len jednu psychotickú ataku v živote, alebo sa ataky možu striedať s obdobiami bez príznakov, alebo ide o tzv. chronický priebeh, ktorý vedie postupne k invalidizácii a ťažkému poškodeniu a rozpadu osobnosti. Každá psychóza sa lieči rovnako, a to v prvom rade antipsychotikami. Vďaka liekom je úspešnost liečby pomerne vysoká, čo je dobrá správa. Aby sa Váš priateľ dal do poriadku, musí užívať lieky a nemal by užívať žiadne drogy. Po prvej atake sa doporučuje brať antipsychotika rok. Po druhej atake 5 rokov. Pri ďalšej celý život. Bohužial často ľudia vysadzujú lieky príliš skoro, alebo opať začnú brať drogy. Každá ďalšia ataka zvyšuje riziko prechodu do chronickej fáze s nevratným poškodením.
Takže aby som to zhrnula - priemerná doba liečby akútnej psychotickej ataky za hospitalizácie je 6 týždňov. U niekoho kratšie, u niekoho je potrebný dlhší čas. Nasledujúci rok je doležité užívať atipsychotika. Po roku sa možu začať vysadzovať.  Pravdepodobne sa Váš priateľ buď poriadne nezaliečil, alebo vysadil lieky. Možno ukončil liečbu predčasne na vlastnú žiadosť. Určite by mal chodiť na pravidelné kontroly k ambulantnému psychiatrovi. Úspešnosť liečby prvej ataky dosahuje 70 percent, takže je velká pravdepodonosť, že Váš piatel bude opať v poriadku.
S pozdravom,
VP