co s intoxikovaným jedincem na internátu?
etka
Dobrý den, našla jsem vaši poradnu a tak si říkám, že třeba poradíte. Pracuji v primární prevenci v našem okrese. Jsem k dispozici školám v této otázce. V poslední době se potýkám s otázkami, se kterými si nevím tak úplně rady. Střední školy mají problém s intoxikovanými dětmi, které sou ubytovány na internátu. Chtějí po mě radu, co s tím. Jestli si mohou dát do vnitřního řádu, že mohou dělat testy moči ubytovaným a v případě intoxikace s nimi nějak naložit..když už tak ale jak? Volat rodiče, záchranku...Nechtěla bych být vychovatelkou a mít na krku v noci několik zfetovaných děcek . Jak si má škola a internát stanovit jasná pravidla?? Co když dítě test odmítne - je mu víc než 18? Poradíte?

Odpověděl: Jakub Minařík
Troufnu si říct, že se nějak zvlášť řád měnit nemusí. Předpokládám, že tam budou pasáže o tom jak se má člověk na internátě chovat a jak je to s alkoholem, drogama a tak. Pokud je někdo zjevně intoxikován tak bych viděl 2 varianty: 1. Nemám pocit ohrožení života - pak bych ho asi upotzornil na to, že je to zjevné a pokud se to bude opakovat - mohli by z toho být vyvozeny důsledky. Myslím, že není nezbytné mít v ruce vždy výsledek toxikologie - navíc v intoxikaci se lidé chovají dosti často nepřijatelně - takže mám dojem, že důvod k zásahu může být i jiný. Princip by měl vypadat tak - upozornit - pokud to nefunguje - upozornění na důsledky - a pokud ani to nezabere - tak bych nechal dopadnout "ruku zákona" se vší tvrdostí. Samozřejmě - nabídl bych variantu, jak se může obviněný hájit - například tím, že přistoupí na možnost vyšetření. 2. Mám dojem, že by se mohlo jednat o ohrožení života a nebo si nejsem jistý. Volat záchranku. Hned, nad ničím neuvažovat. Nikdy si nemůžete být jisti, jestli se jedná o silnější opilost, kombinaci s léky , ... Co asi vnímám jako důležité pro každého studenta i pro personál - mělo by to být transparentní. Každý by měl vědět, kde je míra, kterou nemůže beztrestně opakovaně překročit. Pro ty kterým je 18 to platí dvojnásob. Jejich svoboda končí tam, kde začíná řád který se dobrovolně rozhodli respektovat. Mohou ostatně bydlet někde jinde. A jestli se k nim tým vychovatelů rozhodne chovat se benevolentněji v některých oblastech, tak taky platí, že v jiných tomu tak být nemusí. Konec konců - internát není vysokoškolská kolej. Jsou tam ubytovaní nejen to 18-ti letí, ale i mladiství. A pravidla proto musí mít jistá specifika.