Jak mohu pomoci?
Johanka
Skoro 22ti letá maminka krásné hočičky mi již dva měsíce doslova hubne před očima. Včera se svěřila, že potřebuje sehnat nějaké odvykací prášky (7 ks za 250,- Kč?) Kolem 16ti let byla závislá na heroinu. Těhotenství i období kojení se zdálo být v pořádku. Před dvěma měsíci přestala kojit, občas odjela bez malé s tím, že si musí odpočinout. Jsem bezradná, jak se zachovat.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, odhadovala bych, že se dotyčná, o které mluvíte, dostala asi do vážných problémů. Pokud měla dříve problémy s heroinem a v současnosti shání "odvykací prášky" (což může být, ale to je jen můj tip, Subutex, substituční látka, kterou se nahrazují opiáty), tak to nevypadá dobře. Ovšem mohu se také mýlit a může mít jiné problémy, o kterých s vámi nemluvila, z vašeho popisu to sice nevyplývá, ale odhaduji, že je s holčičkou sama a možná se jí nedaří zvládat to, jak by chtěla. Psychické problémy se mohou hubnutím projevovat taky, ovšem užívání drog též... těžko říct. Možná by bylo dobré s ní o tom promluvit a říct jí, že by možná v zájmu svém i dcerky měla navštívit někoho z odborníků. Pokud si o tom chcete zjistit víc informací, můžete kontaktovat dr. Ilonu Presslovou z Denního stacionáře SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 80 31 30. To je zařízení, které nabízí ambulantní léčebný program a ambulantní poradenství a mimo jiné se zaměřují na matky s dětmi, které měly nebo mají potíže s drogami. Tam by se vaše přítelkyně či známá (nevím, v jakém jste s ní vztahu) mohla obrátit, pokud je z Prahy. Kamarádka nemusí mít obavy, lépe je začít situaci řešit rychle, aby se nedostala do fáze, kdy by to bylo na úkor dcery a musel to za ni řešit někdo z úředníků. Jestli nejste z Prahy, tak by vám na tomhle kontaktu poradili, kam se obrátit v místě, kde bydlíte, ať už se jedná o drogový problém či nikoli. Kdyžtak tedy zas napište. A držím palce, ať se situace brzy vyřeší.