Asi problem s inhibotory MAO
Houbar
Dobry den. Lecim se ze zavislosti na marihuane. Doktor mi predepsal Deprex, posleze jsem zjistil ze se mi po nekterych potravinach dela dost spatne, i v minimalnim mnozstvi, zacnu se cely potit, mam velmi rozsirene zornice, zavrate, citim jak neco ve me strasne zesiluje, mam u toho dost velky strach, uzkost, a takovou zvlastni silnou depresi, je to velmi neprijemne a trva to az 2 dny. Zatim jsem zjistil ze to dela, cerny rybiz, pomeranc, a kakao. Kamarad mi poradil ze tyto potraviny se chovaji jako inhibotory MAO, ze je jich cely seznam a ze bych je nemel jist soplecne s Deprexem. Rekl jsem to svemu lekari, ale on tvrdi ze je to nesmysl, presto ty stavy mam a jsem si 100% jisty ze to vyvolavaji ty potraviny. Prosim, muzete mi nejak zjistit ten seznam? Je to pro me velmi dulezite. Predem velmi dekuji.

Odpověděl:
Je skutečně pravdou, že v řadě potravin se vyskytují látky s aktivitou inhibitorů monoaminooxidázy (IMAO). Například o černém rybíze je to dobře známo. Kde by se dal sehnat seznam všech těchto látek nemám tušení, neboť těchto látek je celá řada. Patří mezi ně například některé flavonoidy, které jsou přítomny v ovoci, zelenině, semenech atd. Co se týká tvých nežádoucích účinků, je nutno podotknout, že léčba léky typu SSRI (např. Deprex) velmi často těmito vedlejšími účinky bývá provázena (na kolik by mohli být spojeny s IMAO v potravě těžko říci) než nastoupí skutečný antidepresivní efekt (bývá to cca do 1 měsíce od zahájení léčby). Nicméně co se týká IMAO, je známo, že preparáty patřící k jiné skupině antidepresiv, a které jsou obecně nazývány IMAO (např Parnate) se nemohou kombinovat s antidepresivy typu SSRI a dokonce při přechodu z jednoho typu léčby na druhý zde musí být alespoň 14 dní pauza, kdy není užíván žádný z těchto léků (riziko rozvoje serotoninového syndromu). Takže v tvém konkrétním případě, pokud máš pocit, že ti některé potraviny nedělají dobře, vyhnul bych se jejich konzumaci a vyčkal bych kýženého účinku antidepresiva. Pokud by tyto nežádoucí účinky přetrvávaly nějak významněji dlouho a nebo pokud by se zhoršovaly, doporučil bych ti prokonzultovat to se svým lékařem a eventuelně uvažovat o změně dosavadní terapie. Nicméně tvůj lékař zajisté bude vědět nejlépe, jakou terapii zvolit. Tomáš