Má sestra
marek
Dobrý den, prosím o radu, co s nezletilou sestrou (17let), která odmítá řídit se pokyny svých rodičů (vyhrožuje odchodem z domova), matku zcela ignoruje a dá se dokonce říci, že se jejich role vyměnily. Jak vyřešit poslední rok, jenž jí zbývá do plnoletosti tak aby se rodiče nemuseli bát, že jim sestra způsobí problém, kvůli kterému by byli souzeni popř. zavřeni? Děkuji za odpověd.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, vzhledem k tomu, že nepopisujete moc konkrétně situaci, ve které se tohle odehrává (nevím, zda sestra bere drogy, zda chodí nebo by měla chodit do školy a rodiče ji živí nebo zda pracuje...). Myslím, že se dospívající v 17 letech málokdy řídí bezvýhradně pokyny rodičů a taky by to upřímně nebylo úplně normální, kdyby se jimi bezvýhradně řídili. Jde ovšem o míru. Pokud sestra vyhrožuje odchodem z domova, tak k tomu asi má, byť pro vás třeba nepříliš srozumitelné, důvody. A pokud je v rodině situace, kdy sestra matku ignoruje a jejich "role se obrátily", jak sám píšete, tak je to dost složité. Vždycky, když spolu lidé jsou v nějakém soužití, tak se musí toto soužití udržovat nějakými vzájemnými dohodami a kompromisy. Pokud rodiče dceru živí, tak je na místě, aby si stanovili po dohodě s ní základní pravidla, která se budou dodržovat a se kterými budou obě strany souhlasit a za jejich porušení se stanoví sankce, která bude dodržena při porušení pravidel. Například sestra bude chodit do školy, bude se podílet na chodu domácnosti domluveným způsobem a bude chodit večer ven jen pokud bude doržovat domluvenou dobu příchodu domů... a rodiče jí budou dál živit a poskytovat finance v domluvené míře a všichni se pokusí spolu navzájem vycházet aspoň do doby, kdy sestra bude plnoletá a případně se odstěhuje pryč... Sestra je možná v situaci, kdy sama neví, co se sebou a není ve společném soužití spokojená a možná by sama potřebovala nějakou pomoc. Nevím moc, jestli se sestra chystá udělat něco, co by rodiče ohrozilo, dokonce tak, že by se obávali vězení? No, možná, když mi k tomu napíšete něco víc, tak vám můžu lépe odpovědět.