jaterní porfírie
E.T.
Dobrý den, chci se zeptat na nemoc, která se jmenuje (prý) jaterní porfírie-kamarád se předávkoval heroinem,což mu tuto nemoc způsobilo.Je v invalidním důchodu a asi mu tato situace vyhovuje,protože nemá zájem o žádné informace,které by mu mohly pomoci.Chtěla bych tedy zjistit alespoň všeobecné informace o této nemoci, popřípadě kontakty, kam se můžu obrátit. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Jaterní porfyrie představují skupinu onemocnění, u kterých je přítomna porucha metabolizmu krevního barviva - hemu. Příčinou je obvykle snížená aktivita některého z enzymů, které se na metabolizmu krevního barviva podílejí. Většina porfyrií je dědičná, některé jsou získané, způsobené např. nějakým toxickým vlivem. To je případ porfyria cutanea tarda , která může být způsobena mimo vlivy dědičné i vlivy různých chemických látek. Existují možnosti relativně efektivní léčby. Diagnostikou a léčbou těchto chorob se zabývají gastroenterologická resp. hepatologická oddělení, která bývají ve všech větších nemocnicích, jsou samozřejmě i ambulantní odborníci s tímto zaměřením. Z informací uvedených v dotazu se nelze o této chrorobě bohužel více a přesněji vyjádřit.