co mohu udělat ?
dana
Mému synovi je zítra 15 let.Před pěti týdny jsem našla náhodou ve skříni krabičku Ibalginu.Půlka byla pryč. Syn tvrdil, že potřeboval proti bolesti hlavy, takže si sám koupil, když šel ze školy. S manželem jsme s ním mluvili, snažili jsme se mu vysvětlit, že nemůže prášky brát, kdy se mu zachce a pokud v něčem " jede " , ať vycouvá. Protože jsme samozřejmě začali být nedůvěřiví, přišli jsme na to, že si koupil další a prášky užívá dál. Lže, domluvy jsou zřejmě zbytečné.POkud přemýšlím směrem zpět, vím, že v lednu nebo prosinci se drápal na hřbetech rukou do krve, ale po domluvě se to neopakovalo, na dotaz proč to dělá odpověděl - "já nevím, jen tak ". Vím, že občas vysmrkává krev. Učí se dobře, je v osmé třídě, v posledních dvou měsících nemá žádné špatné známky. Mluví s náma, je ochotný, dalo by se říct vše v pohodě. Krizi, kdy jsme si nerozuje mněli jsme měli v březnu , dubnu a květnu loňského roku, kdy byl popudlivý, přestal chodit na florbal, nechodil ani ven, jenom ležel a ležel. Hodně jsme tenkrát spolu mluvili, pak to začalo být lepší, v září začal chodit znovu na florbal a na angličtinu. Co můžu udělat, jak mu můžeme pomoct, jak se máme zachovat _? Děkuji, Dana

Odpověděl: Bára Orlíková
Možná, že by stálo za to situaci konzultovat s někým z odborníků osobně. Nemyslím, že by užívání Ibalginu samo o sobě, i když to pochopitelně vůbec rozumné není, byl ten zásadní problém, spíš to ostatní, co píšete. Mladí lidé v tomhle věku se občas chovají zvláštně a někdy je třeba velké trpělivosti, aby to obě strany přežily ve zdraví. Podle toho, co popisujete, mi přijde jako závažnější problém synův náhlý, ale poměrně dlouho trvající výpadek minulý rok, kdy nebyl schopen se věnovat věcem, které do té doby dělal a jenom "ležel" a "nerozuměli jste si", jak říkáte. A taky jeho tendence k "drápání hřbetů rukou". Skutečně si myslím, že pokud byste vnímala, že se vám situace vymyká z rukou nebo nevěděla, co dál, bylo by lepší si o tom s někým promluvit. Možná, že je to jen netypický příznak dospívání a že tohle všechno syna přejde, ale taky se může jednat o závažnější potíže, které byste nemuseli se synem sami zvládnout, a já vám takhle přes internet těžko poradím. Jestliže uznáte za vhodné za někým se zajít poradit, bylo by fajn o tom se synem mluvit a snažit se mu říct, že o něj máte starost a proto mu navrhujete, že někam společně zajdeme, nikoli ho ke kontaktu s odborníky nutit, tím by se to mohlo zhoršit... Nevím, odkud jste, tak vám nemohu doporučit nikoho konkrétního z kolegů. Pokud jste z Prahy, tak bych vám možná doporučila TRIANGL (pracují s dětmi ve věku základní školní docházky a jejich rodinami, kde řeší podobné problémy jako vy - potíže v komunikaci, ohrožení návykovými látkami...), Fakultní Thomayerova nemocnice, Vídeňská 800, Praha 4 (patří pod Městské centrum sociálních služeb a prevence). No, a jestli nejste z Prahy, tak mi napište, odkud jste a já vám zkusím kdyžtak doporučit nějaké zařízení ve vaší oblasti. Zatím držím palce a přeju dostatek trpělivosti a tolerance, ať se vám to podaří zvládnout, vím, že to není jednoduché.