výměna použitých stříkaček
Lenka
Vážení, ráda bych se zeptala na efektivitu výměny použitých stříkaček. Doptazovala jsem se na naší městksé části, zda by nebylo možné tuto službu zavést v rámci prevence i ochrany menších dětí (během jednoho odpoledne jsme na hřišťátku našli 5 použitých kousků). Bylo mi sděleno, že z analýz vyplývá, že to není efektivní. Tak by mne zajímalo, zda jsou nějaká čísla k dispozici třeba na internetu. Zdravím a děkuji, Lenka

Odpověděl: Jakub Minařík
Já si nejsem jist jestli jsem dobře pochopil váš dotaz - jestli jste se ptala na výměnu injekčního náčiní pro uživatele drog (použitého za čisté) - tak to je program který samozřejmě existuje, probíhá na Praze 7 v Kontaktním centru (ale i jinde), ročně se mění odhadem více než 300 tisíc stříkaček (zas - číslo je jen za KC) a návratnost je více než 100% - tzn. více buchen dostaneme, než vydáme. Čísla za celou Prahu vám řekne Hygienická stanice hlavního města Prahy, která tyhle epidemiologické oudaje sbírá.
Pokud jse našla stříkačky na hřišti - tak si zavolejte 283 872 186 - dopvoláte se do K-centra a pokud je to v dosahu - tak KC zajistí sběr vlastními silami, pokud je to někde dál, tak vám poradí, kdo by to zajistit mohl. Rozhodně vám pomohou.
Zvládnout by to měla ale i policie.
Kdybyste se rozhodla, že chcete tu stříkačku zlikvidovat ihned, protože se vám nechce čekat než někdo přijede - tak opatrně - je to infekční materiál - i když riziko nákazy bude spíše malé - pokud ta stříkačka není čerstvá. Vzít opatrně uprostřed za plast, ruce si chránit optimálně něčím nepropustným (igelit - nejlepší jsou gumové rukavice, umístit do pevného obalu (ideálně piksla od koly - kterou rozšlápnete, aby buchna nevypadla). No, ale nejbezpečnější varianta je nahrnout ji špičkou od boty do nějaké krabičky a zavolat někoho, kdo ji zlikviduje.