Mononukleoza a LSD
sailen
Dobrý den, rad bych se Vás zeptal na toto. Lidem, kteří se nakazí mononukleozou lékaři zakazují pít alkohol i v malých dávkách a jíst zsmažená jídla kvuli poškození jater. Můj dotaz spočíva v tom, jak hodne požití "tripu nebo extaze" poškodí játra a zda se dá požítí zjistit zhruba po měsíci na kontrole jater. Za odpověď předem děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
1. Ohledně EXT bych neriskoval: Klinicky se poškození jater po užití extáze může projevovat od zvýšení jaterních testů až po akutní jaterní selhání, které může končit i smrtí nebo být indikací k transplantaci jater. . Akutní poškození jater po extázi může napodobovat virové žloutenky svými příznaky i v bioptických vyšetřeních. Po stadiu prodromů nastupuje žloutenka a zvýšení jaterních testů. Častým doprovodným příznakem je bolest břicha. MDMA může být také jednou z látek, která je schopna vyvolat chronickou hepatitidu, eventuelně fibrosu a cirhozu . Mechanismus jaterní toxicity MDMA nebyl doposud přesně objasněn. Může být spojen s působením některého metabolitu MDMA nebo kontaminací tablet jinou látkou při jejich výrobě. Suma sumárum, EXT vás může zabít.
2. Ohledně LSD - to takovou toxicitou nedisponuje. Na druhé straně - je to psychotropní látka s velmi razantním efktem - a při troše štěstí vám s hlavou provede něco podobného jako EXT umí udělat s játry. Stačí mít smůlu a padnou mezi ty jedince s blbou statistikou. To že máte jinou chronickou nemoc tuhle pravděpodobnost dost podpoří. LSD je fakt velmi razantní látka - a mám dojem, že není moc pro zábavu. Alespoň podle mě - napadá mě v této souvislosti taková poznámka - vy snad na silvestra místo rachejtlí házíte obranný granáty?
P.s. Mám-li být upřímný - Zkuste se se svým lékařem na tohle téma vážně bavit. Ty zákazy, které popisujete jistě platí - určitě v akutní fázi onemocnění a bezprostředně po ní. Na druhé straně - pokud uvažujete v těchto intencích - tak mám dojem, že to taky není dobře. Pravidelně a často pít je rozhodně blbě. Ale z hrůzy abych se náhodou nenapil sníst tripa a skončit v blázinci je ještě hůř. Promluvte o tom s lékařem, který vás ošetřuje a vydolujte z něj nějaké rozumné doporučení. Já - ač jsem psychiatr si troufnu říct že řízek a pivo 1x měsíčně vás určitě nezabije. Ostatně - pokud to bude příliš - tak to zjistíte sám. Bude vám totiž zle.