Otazka
Dobrý deň, dovolím si požiadať vás o vysvetlenie môjho problému: Mám 55 rokov , z toho viac ako 35 rokov viacmenej pravidelne konzumujem rôzne alkoholické nápoje.Dokonca dlhé roky si vediem podrobnú štatistiku skonzumovaného alkoholu.(V prílohe prikladám niektoré štatistické údaje).Moja náklonnosť k alkoholu podža mňa nie je závislosťou na alkohole.Bez problémov dokážem abstinovať týždeň aj mesiac.Konzumácia alkoholu mi nespôsobila zásadné problémy v rodine, zamestnaní ,v spoločnosti.Samozrejme menšie problémy sa za tie dlhé roky konzumácie alkoholu zákonite vyskytli.Ja sám sa nepovažujem za alkoholika, ale zaujmal by ma názor odborníkov,preto sa obraciam na vás.V prípade potreby som ochotný zaslat doplňujúce informácie a výsvetlivky k zaslaným grafom.(ak sa nedajú tabužky a grafy prečítať pošlitemi,prosím e-mailovú adresu,na ktorú vám znova pošlem tabužky a grafy.Verte mi, je to zaujmavá štatistika!)Očakávam vašu odpoveď. S pozdravom Bukki Evidencia konzumácie v jednotlivých rokoch rok pivo víno alkohol alkohol suma v SKK ČA - litre abst. ks SKK liter SKK ks liter SKK rok postupne rok postupne dni % 1987 716 3.580 32.8 1.145 233 11,65 1.631 6.356 6.356 22,92 22,92 175 47,6 1988 978 4.890 37,1 1.298 334 16.70 2.345 8.691 15.047 30,69 53,61 135 36,9 1989 749 3.745 33,1 1.158 284 14.20 1.988 6.890 21.937 24,61 78,22 188 51,5 1990 830 4.150 21,1 738 431 21.55 3.017 8.057 29.994 27,76 105,98 143 39,1 1991 863 6.041 37,1 1.484 560 28,00 5.040 12.565 42.559 32,91 138,89 111 30,4 1992 975 7.800 22,5 900 610 30,50 5.454 14.154 56.713 34,40 173,29 75 20,5 1993 859 8.590 58,2 2.910 423 21,15 4.230 15.730 72.443 32,62 205,91 76 20,8 1994 968 9.680 55,2 2.765 291 14,55 3.326 15.831 88.274 31,80 237,71 84 23,0 1995 1.236 12.360 43,3 2.165 298 14,90 3.576 17.436 105.710 35,88 273,59 43 11,8 1996 1.277 15.664 33,2 2.076 218 10,90 3.555 21.295 127.005 37,19 310,78 26 7,1 1997 1.461 17.502 34,8 2.714 412 20,60 5.894 26.110 153.115 41,56 352,34 13 3,6 1998 687 8.244 21,6 1.728 942 47,10 14.130 24.102 177.217 35,17 387,51 85 23,3 1999 744 8.928 16,4 1.312 1182 59,10 17.370 27.970 205.181 40,49 428,00 78 21,4 2000 905 13.575 16,6 996 829 41,40 12.435 27.006 232.187 36,73 464,73 89 24,3 2001 936 14.040 4,8 288 1001 50,05 15.015 29.343 261.530 39,32 504,05 85 23,3 2002 699 10.485 5,1 306 703 35,15 10.545 21.336 282.866 28,66 532,71 171 46,8 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 mesačná spotreba a postupne od začiatku roka 2002 mesiac pivo víno alkohol ČA SKK ABST ks liter ČA SKK liter ČA SKK ks liter ČA SKK celkom celkom dni % január 36 18,0 0,72 540 1,3 0,16 78 64 3,20 1,28 960 2,16 1.578 15 48,4 postupne 36 18,0 0,72 540 1,3 0,16 78 64 3,20 1,28 960 2,16 1.578 15 48,4 február 14 7,0 0,28 210 0,0 0,00 0 13 0,65 0,26 195 0,54 405 22 78,6 postupne 50 25,0 1,00 750 1,3 0,16 78 77 3,85 1,54 1.155 2,70 1.983 37 62,7 marec 0 0,0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 31 100,0 postupne 50 25,0 1,00 750 1,3 0,16 78 77 3,85 1,54 1.155 2,70 1.983 68 75,5 apríl 33 16,5 0,66 495 0,3 0,04 18 32 1,60 0,64 480 1,34 993 24 80,0 postupne 83 41,5 1,66 1.245 1,6 0,20 96 109 5,45 2,18 1.635 4,04 2.976 92 76,7 máj 96 48,0 1,92 1.440 0 0 0 108 5,40 2,16 1.620 4,08 3.060 5 16,1 postupne 179 89,5 3,58 2.685 1,6 0,20 96 217 10,85 4,34 3.255 8,12 6.036 97 64,2 jún 106 53,0 2,12 1.590 0 0 0 86 4,30 1,72 1.290 3,84 2.880 7 23,3 postupne 285 142,5 5,70 4.275 1,6 0,20 96 303 15,15 6,06 4.545 11,96 8.916 104 57,7 júl 131 65,5 2,62 1.965 0 0 0 79 3,95 1,58 1.185 4,20 3.150 1 3,2 postupne 416 208,0 8,32 6.240 1,6 0,20 96 382 19,10 7,64 5.730 16,16 12.066 105 49,5 august 119 59,5 2,38 1.785 0,3 0,04 18 38 1,90 0,76 570 3,18 2.373 6 19,3 postupne 535 267,5 10,70 8.025 1,9 0,24 114 420 21,00 8,40 6.300 19,34 14.439 111 45,7 september 49 24,5 0,98 735 0 0 0 66 3,30 1,32 990 2,30 1.725 14 46,7 postupne 584 292,0 11,68 8.760 1,9 0,24 114 486 24,30 9,72 7.290 21,64 16.164 125 45,8 október 34 17,0 0,68 510 3,0 0,36 180 86 4,30 1,72 1.290 2,76 1.980 14 45,2 postupne 618 309,0 12,36 9.270 4,9 0,60 294 572 28,60 11,44 8.580 24,40 18.144 139 45,7 november 34 17,0 0,68 510 0 0 0 60 3,00 1,20 900 1,88 1.410 18 60,0 postupne 652 326,0 13,04 9.780 4,9 0,60 294 632 31,60 12,64 9.480 26,28 19.554 157 47,0 december 47 23,5 0,94 705 0,2 0,02 12 71 3,55 1,42 1.065 2,38 1.782 14 45,2 celkom rok 699 349,5 13,98 10.495 5,1 0,62 306 703 35,15 14,06 10.545 28,66 21.336 171 46,8 poznámky : P- 0,04%, V- 0.12%, A- 0,40% alkohol / liter P- 15 SKK / 0,5 liter, V- 60 SKK / liter, A- 15 SKK / 0,05 liter

Odpověděl: Bára Orlíková
Věřte, že mě váš dotaz zaskočil. Ale obávám se, že metody, pomocí nichž se na základě rozhovoru s klientem stanovuje, zda se jedná o závislost na návykové látce a který typ péče by byl pro klienta nejvhodnější, se nedělá ze statistik zkonzumovaného množství alkoholu nebo drog, ale je k tomu zapotřebí zjistit i mnoho dalších informací. Navíc je pro mě i pro kolegy, se kterými jsem váš dotaz konzultovala, vaše statistika poněkud nepřehledná, což asi sám vidíte, jak se nám na stránkách zobrazuje. Spíš mám ve vašem případě pocit, že by stálo za to situaci zkonzultovat s někým z odborníků osobně. Protože na mě velmi rozporuplně působí vaše tvrzení, že vaše náklonnost k alkoholu by se dala nazvat závislostí, nicméně pak říkáte, že se za závislého nepovažujete, že vám pití alkoholu nezpůsobuje žádné závažnější potíže, ale nějaké přece jen ano... Asi by stálo za to si to ujasnit a spíš než si vést statistiku zkonzumovaného alkoholu, se zamyslet nad tím, co vám alkohol přináší za pozitiva a negativa, jaké to byly ty problémy, které vám jeho užívání přineslo, jestli to jsou problémy takového rázu, že uvažujete o tom, že budete od alkoholu abstinovat, zda vůbec máte potřebu něco s tím dělat... zda se vlastně nechcete jen touto cestou utvrdit v tom, že závislý nejste... Přes internet se ale bohužel diagnostikovat nedá, takže vám k tomu asi víc nenapíšu. Můžu vám případně poskytnout, pokud mi napíšete, odkud jste, nějaké vhodné kontakty na kolegy, se kterými byste se mohl poradit.