Interferon
nin
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký máte osobně názor na léčbu interferonem. Žloutenku C mám cca 3 roky, můj partner o něco déle, oba bereme pervitin. Léčíme se v Motole a naše lékařka nám původně říkala, že kromě toho, že je ta léčba vhodná až po roční abstinenci od všeho, je stejně poměrně neúčinná (procentuelně) a náročná, způsobuje deprese a musela bych být rok v pracovní neschopnosti. Při poslední kontrole ale mluvila o tom, jak by byla tahle léčba dobrá, tak nevím. Je ještě brzy o tom uvažovat, protože jsme ještě nezkusili abstinovat, jenom bych chtěla vědět, jak to potom může probíhat dál. Jsem totiž i normálně dost labil :-), takže představa, že si do sebe budu dávat prasečí hormon a budu z něj rok rozhozená a mít stavy jak při opiátovým absťáku (tak mi to původně bylo lékařkou líčeno) mi připadá dost šílená... nehledě na to, že bych asi přišla o práci... Napište mi prosím něco bližšího o té látce a jak bych měla postupovat dál... Díky moc! nin

Odpověděl: Vratislav Řehák
Léčba interferonem v kombinaci s ribavirinem je v současné době nejúčinnější dostupná léčba hepatitidy C. Její nevýhody jsou v dlouhé době léčby, nákladnosti a nežádoucích účincích, které se u některých pacientů objevují. Léčba je skutečně vhodná u pacientů, kteří jsou schopní velmi přesně dodržovat léčebný režim, docházet na odběry atd., u osob se závislostí bývá spolehlivost obvykle velkým problémem a léčba je tudíž vhodná při delší abstinenci, doba abstinence není přesně určena a je na úvaze ošetřujícího lékaře, který společně s někým z odborníků na problematiku závislosti určí dobu, kdy je vhodné léčbu zahájit. Účinnost léčby je v naší populaci přibližně 50%. Závažné nežádoucí účinky se projevují jen u velmi malé části pacientů, pokud se objeví deprese, lze podávat léky, které je zmírní, pracovní neschopnost, pokud je vůbec třeba, je u malé části pacientů nutná obvykle jen několik týdnů na začátku léčby, většina pacientů léčbu toleruje a chodí normálně do práce. Obtíže při léčbě mohou být nepříjemné, k opiátovému absťáku bych je ovšem nepřirovnával. Myslím, že o léčbě bude skutečně vhodné uvažovat až poté, co uzavřete kapitolu života s názvem "drogy", jistě k tomu jednou dojde. Hepatitida C probíhá u naprosté většiny lidí velmi pozvolna a komplikace se objevují až po desítkáchch let, je proto lepší se "srovnat" po drogách a pak se začít léčit s hepatitidou. Interferon není hormon, tim méně prasečí, je to látka přirozeně se vyskytující v lidském organizmu, ta, která se používá jako lék je pouze uměle vyráběna. Při řešení vaší situace vám mohu být nápomocen například tím, že můžete být vyšetřena v mé hepatologické ambulanci a pak vám mohu též vysvětlit další podrobnosti související s hepatitidou a jeji léčbou. Číslo k objednání do mé ambulance: MUDr. V. Řehák, telefon 234 091 142.