Otazka
phoeni
byla jsme závislá na perníku 5 let, píchala jsem si ho. jsem už čistá přes dva roky. občas si zakouřím trávu a někdy tak jendou za měsíc, i dýl si vemu na party extázi. myslím si, že jsem v pohodě a to, abych se vrátlila na perník, nehrozí. nebo ano??????

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud se vám podařilo přestat po pěti letech s perníkem (nevím, jestli jste to zvládla sama nebo s pomocí nějaké léčby) a dva roky perník neberete, tak je to dost velký úspěch. Vím, co to obnáší - a proto, abych řekla pravdu, tak mi ta extáze ve obzvlášť ve vašem případě přijde poměrně riziková. Lidem, kteří přestanou brát, se obvykle doporučuje, aby pokud možno aspoň na čas vysadili i ostatní látky, včetně marihuany a alkoholu, protože při jejich užívání, hlavně zpočátku abstinence je mnohem vyšší riziko relapsu (tj. že si opět vezmou drogu, od které se pokouší abstinovat). Extáze je oficiálně droga na pomezí stimulantů a halucinogenů, spíš je charakteristická tím stimulačním účinkem, má sice mírnější, méně razantní efekt než pervitin, ovšem v některých ohledech je její účinek trochu podobný a je dost možné, že vám tahle "mírnost" efektu nebude po nějakém čase stačit. Nebo, že se dostanete díky Extázi do psychických potíží, které mohou vést až k relapsu. A to nemluvím o tom, že užívání Extáze má další rizika, včetně toho, že tableta nemusí vůbec obsahovat MDMA, ale třeba amfetamin. Takže, při užívání Extáze je výrazné riziko relapsu na pervitinu, zvlášť při vašich zkušenostech s ním. Navíc, taky není úplně od věci změnit trochu styl, pokud se bavíte stejným stylem, byť jednou za měsíc, a pod vlivem drogy, byť Extáze, tak je to o ničem a je to pro vás dost riskantní. Nechci vám rozmlouvat to, že se takhle cítíte bv pohodě, ale nesouhlasím s tím, že by vám nehrozilo, že se vrátíte k perníku. Taky mám tak trochu pocit, že kdybyste si tím byla stoprocentně jistá, tak byste se asi na to takhle neptala. No, každopádně vám držím palce, doporučuju Extázi nebrat a s ostatním opatrně, jestliže si chcete být jistější. Ono je to dost křehké a za čas by to nemuselo být v pohodě a to by byla škoda, když už jste do toho vložila tolik úsilí. Když byste měla pocit, že se chcete na něco k tomu zeptat nebo k tomu něco dodat, tak pište.