zjištění drogy
rodič1
Přečetl jsem si v odpovědích, že zjištění některých drog je téměř nemožné. Vzhledem k tomu, co a za jakou dobu se zjistí při antidopingových zkouškách, tomu moc nevěřím. Spíše bych se chtěl zeptat, kde je možné průkazné testy provést a kolik to stojí. Pokud možno v Plzni a okolí. Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Možné to je, ale má to své limity. Pokud chcete přesné testy, obraťte se asi nejlépe na ústav soudního lékařství na LF UK v Plzni. Počítejte s částkami řádově spíše v tisících (screeningové metody kolem 400,- na jednu látku, chromatografie kolem 1500,-, hmotnostní spektrometrie 3500,-). To jsou ty standardní metody, orientační ceny dle národní referenční toxikologické laboratoře. V zásadě se to dělá tak, že toxikologové obyčejně provedou screening a na jeho základě pak použijí konfirmační metodu.
Pokud vám jde o průkazné testy, tak pouhý screening nelze považovat za dostatečný důkaz užití, pokud ovšem testovaný užití drogy sám nepřizná. Screeningové metody jsou nastaveny tak, aby jim pozitivní výsledky neunikali - tj. falešná pozitivita je pravděpodobná - a např. pár makových buchet stačí pro pozitivní výsledek na opiáty a heroin. Také s výběrem laboratoře bych byl opatrný - mám dojem, že kvalita je dosti rozdílná a některé výsledky (třeba průkaz PCP - kdesi ...) přestávají být jisté ve chvíli, kdy jsem telefonoval, jak to vlastně je.
Jen na okraj - možnosti průkazu se orientačně pohybují kolem týdne u EXT, heroinu (přímý průkaz - nález 6-monoacetylmorfinu tuším jen 24 hodin), pervitin, THC tak cca. 14 dní, některé léky i déle. Velmi krátká možnost průkazu je u kokainu (do 3 dnů) a velmi obtížně lze stanovit LSD a psylocibin - protože učinkují ve velmi nízkých dávkách (referenční laboratoř se ke stanovení těchto látek staví k jako nespolehlivému). V případě dlouhodobého užívání vysokých denních dávek se doby samozřejmě prodlužují - ale ne zas závratně - neb vylučování se děje (dokud látka nedosáhne eliminačního prahu) většinou rychlostí přímo úměrnou množství látky v krvi po poločasech. A např. u heroinu je poločas několik hodin - takže - většína látky se vyloučí během prvního dne. Stačí?