spánek
Romana
Jak mám řešit situaci, když před rokem jsem byla závislá na heru, svépomocí jsem se z toho dostala, teď asi přes půl roku mám silné obtíže se spánkem užívám rohypnol, stilnox a bojím se opět závislosti, která docela klepe na dveře. Lékař mi jinou cestou poradit neumí.Jinak jsem každou noc od 3 hodin vzhůru do rána, pak dospávám, potřebuju chodit do práce apod. Přitom to že nespím, je na 99% psychického původu, mám přejít na antidepresiva? děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Víte, myslím, že se závislosti, která "klepe na dveře" obáváte docela správně. Potíže se spánkem souvisí jednak s abstinencí od opiátů, lidem, kteří přestanou brát heroin, se tohle stává. Nicméně, řešit to pomocí medikace tohoto typu, je ten nejméně vhodný způsob. Dá se to využít krátkodobě pro zmírnění obtíží, které nastávají na počátku abstinence, ale brát je dlouhodobě se obecně nedoporučuje. Jen tak "přejít na antidepresiva" je ale taky trochu past. Napadá mě jiná varianta. Píšete, že váš lékař vám jinou cestu poradit neumí. Pak bych vnímala jako důležité zkusit situaci zkonzultovat s jiným lékařem, nejlépe odborníkem, který se zabývá problematikou závislosti. Ono dostat se z drog svépomocí stojí hodně úsilí, ale vystavujete se zároveň velkému nebezpečí, že se vám nepodaří nahlédnout vaší závislosti pod pokličku a problémy, které byly drogami překryté se vám nepodaří uspokojivě vyřešit a zvládat psychické potíže, které s tím souvisí, vám bude nejspíš dál činit dost utrpení. Vím, o čem mluvím. Sama to zmiňujete v závěru dotazu, že problémy se spánkem jsou spojené s nějakými psychickými problémy, které dál nerozvádíte. Pokud budete brát antidepresiva, aniž byste to spojila s psychoterapií, je velká pravděpodobnost, že to nebude mít efekt, který byste chtěla. Myslím, že by stálo za to ten ohromný krok - to, že se vám daří abstinovat od heroinu - využít ke spokojenějšímu životu, ve kterém se budete cítit dobře. A nebudete muset staré strašáky zahánět hypnotiky. Kdyžtak mi napište, odkud jste a já vám zkusím najít vhodný kontakt na někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit. Zatím držím palce, ať se vám podaří všechno zvládnout.