foxy
sarka
dobrý den,dostala jsem od svého kamaráda z USA hnědé kapsle s názvem foxy.Již přes rok užívám 1x za 3týdny extázi.Snažím se dodržovat všechny zasády,které by se při užívání e měly a zatím nemám žádné problémy.Mám i jiné zájmy než parties..Kamarád říkal,že foxy je podobná extázi,já si ale na internetu našla,že patří spíše k halucinogenním drogám a to já zkoušet nechci.Byla bych moc ráda,kdybyste mi napsali něco bližšího o této droze.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za to nemilé zpoždění odpovědi. Ale poslala jsem váš dotaz MUDr. Páleníčkovi, který se zabývá výzkumy ohledně Extáze a dalších syntetických drog, zatím od něj nemám odpověď. Na internetu nejsou žádné informace o N,N-Diisopropyl-5-methoxytryptamine (5-MeO-DIPT) v češtině, takže odkaz na nějaký validní zdroj informací v čR nemám. Každopádně ze všeho, co jsem k tomu nalezla, vyplývá, že je to nepříliš bezpečná záležitost s halucinogenním účinkem, podobným jako stav po LSD, ovšem její efekt trvá cca 2 - 4 h, je kratší než u LSD. Jestliže nechcete zkoušet drogy s halucinogenním účinkem (což je mimochodem rozumné, protože halucinogeny nejsou úplněna hraní), tak "foxy" nezkoušejte. V rámci své pracovní zkušenosti jsem se tedy s touto drogou v čR zatím nesetkala. Jinak, ohledně vašeho užívání Extáze, je dobře, že zachováváte zásady harm reduction, nicméně i tak to není bez rizik - ale o těch asi víte, kdyžtak se podívejte na tenhle odkaz. Pokud máte zájem o odbornou informaci od dr. Páleníčka, napište mi na muj mail orlikova@sananim.cz a já vám jeho odpověď pošlu, jakmile ji budu mít. A ještě jednou omluva za zdržení. Doplnění odpovědi o komentář MUDr. Páleníčka: Foxy a nebo Metoxy Foxy je pouliční název pro látku -metoxy-N,N-diisopropyltryptamin (5-MeO-DIPT). Tato látka patří do skupiny tryptaminů a řadí se tedy spíše k halucinogením drogám. Její užití vyvolává nevolnost zvracení, průjem, úzkostné stavy, stavy "high", pocity mrazení a energie, euforii, pocity zvýšené taktilní citlivosti, mentální a fyzickou stimulaci, zkreslené vnímání zvuků (vizuální halucinace jsou málokdy přítomny), u některých jedinců je velmi intesivní erotická komponenta. Účinky nastupují většinou do 20 - 60 min po perorálním užití (snědení; obvyklá dávka se pohybuje mezi 5-30mg) a přetrvávají zhruba 3-4 hodiny s maximem dlouhým 1-2 hodiny, s reziduálními účinky přetrvávajícími 10-14 hodin. Mezi reziduální účinky patří zejména nespavost a úzkost. Tato látka se používá v řadě experimentálních pracech a v řadě zemí zatím není na seznamu ilegálních látek (v USA už ano). Největší riziko přináší její kombinace s jinými látkami, zejména s antidepresivy ze skupiny inhibitorů monoaminooxidáz (IMAO). Popsané případy předávkování (dávky 30-100mg) byly většinou charakterizovány neúměrně dlouhou dobou strávenou na toaletě. Co se týká ostatních rizik, tyto nejsou dosud známy, neboť tato látka se vyskytuje a je zneužívána velmi řídce. Mezi uživately tanečních drog si ovšem příliš příznivců nezískala vzheldem k nepříjemným stavům, které je schopna vyvolávat. Co ovšem tvá kapsle skutečně obsahuje je velmi těžké bez podrobné analýzy zjistit. Pokud byste měla zájem nějakým způsobem být nápomocna a nechat otestovat kapsli pomocí laboratorních testů na 3. lékařské fakultě, byli bychom ti velmi zavázáni. Kontaktní adresa, kde byste mohla poskytnout kapsli k laboratorním účelům je ústav farmakologie, 3.Lékařská fakulta UK, Ruská 87, Praha 10, kontaktní osoba pí. Mairychová (nebo Šulcová) na tel: 267102403. Eventuelně můžete kontaktovat přímo mě na emailu palenicek@pcp.lf3.cuni.cz. Výsledky dosavadních analýz najdete na výše uvedeném odkazu.