účinek drog
yyyy
Mohli byste mi vysvětlit, jak je to s těma synapsema, receptorama,vlivem drogy na neurony a tak, bude mi 14 a moc se v tom nevyznám.dík

Odpověděl: Bára Orlíková
Ono je to docela složité na to, aby se to dalo popsat do takové stručné odpovědi přes internet. Pokusím se aspoň nastínit, o co jde. Neuron je nervová buňka, základní buňka nervové soustavy. Pro to, aby mohla nervová soustava fungovat, musí spolu neurony komunikovat. K tomu slouží ty synapse a receptory. Každý neuron má spojení s ostatními neurony prostřednictvím synapsí. Na synapsích jsou specifické receptory, na které se vážou některé látky. Normálně signál, informace mezi neurony přenáší tzv. neurotransmiter, to je látka, kterou jeden neuron na synapsi předá druhému a tato látka se naváže na receptor druhého neuronu. Drogy způsobují to, že receptory fungují jinak než by měly. Kupříkladu se droga se naváže na receptor místo látky, která se na něj má vázat normálně a tím je vyvolána nějaká ne-normální reakce. Je mnoho dalších způsobů, jak drogy na této úrovni ovlivňují fungování nervové soustavy a potažmo celého organismu. Ale na to by bylo potřeba přečíst asi dost nějakých více či méně odborných knih. Můžu vám něco doporučit, když o to budete mít zájem. Pro začátek by bylo asi fajn si přečíst něco o nervové soustavě a o stavbě neuronu (to myslím najdete i v učebnicích středoškolské biologie, zkuste si najít knihu Biologie člověka pro gymnázia, vyšlo v roce 1998 v Praze, nakladatelství Fortuna). A co že vás napadlo se o tohle zajímat?