Ještě k éteru
Destilace
Dobrý den paní Gabriela Koryntová,
děkuji Vám za podrobnou odpověď. Mně šlo hlavně o mechanismus účinku.Dám tedy příklad. MDMA blokuje vychytávání serotoninu a způsobuje jeho výlev. Opiáty působí na opiátové recepotry atd. Tak jsem si říkal \\\"prostřednictvím čeho a jak působí éter\\\".
Píšete, že pro ně platí obecné informace, které máte napsané o těkavých látkách, nicméně co se týče mým informací o éteru, tak se z této skupiny v mnoha směrech vymyká a to téměř ve všech - tedy krom způsobu aplikace a vzhledu. Jeho toxicita není zdaleka tak vysoká jako u rozpouštědel, nečetl jsem žádné zprávy o demencích, výrazných kognitivních poruchách apod. které jiná rozpouštědla vytváření. Riziko úmrtí je podle toho co jsem četl velmi malé narozdíl od klasických těkavých látek.
Tak tedy nevím, na co s tou podobností narážíte. Budu rád pokud mi to osvětlíte.
Narážka se týkala knihy od Daleho Pendella, který ve svých knihách kde kombinuje poesii, alchimii a vědeckých přístup a v jakémsi svérázném stylu podává čtenáři fascinující četbu o širokém spektru drog. To co jsem napsal byla volná asociace týkající se knihy :-) Díky Bohu, nikoli uvažování nad sebevraždou. Cením si však vaší pomoci.
Takže abych to shrnul, šlo mi o mechanismus účinku. Ani ne tak o enzym, který éter metaboluzuje, ale hlavně o to \\\"jak\\\" díky čemu v mozku působí. Jaký je jeho mechanismus účinku.
Děkuji Vám :-)
F.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
tak to jsem ráda, že jsem se spletla. Tituly Pendella osobně neznám.
Pokud jde o mechanismus účinku organických rozpouštědel, jde zpravidla o narušení fluidity buněčné membrány, který souvisí s jejich lipofilitou (rozpustností v tucích). Onou podobností jsem měla na mysli nejen způsob aplikace, vzhled, ale i podobnost pokud jde o účinky, riziko vzniku závislosti (zejména té psychické). Ačkoli máte pravdu v tom, že má svoje specifika, včetně toho, že se u něj uvádí nižsí toxicita, specifický průběh intoxikace (anestezie). Podrobněji rozvedené informace, které se týkají bohužel opět pouze celé skupiny těkavých látek (včetně diethyletheru): http://www.adiktologie.cz/cz/articles/download/3449/tekave-latky-charakteristika-pdf. Část, která by mohla být nejzajímavější pro Vás je farmakodynamika.
Ether se používal zejména k narkóze. Většina poznatků, které o této látce máme, vychází tedy ze zkušeností z pokusů na zvířatech a zmiňovaných anesteziích a narkozách. Některé ze následujících informací jsem vybrala z knihy Klinická toxikologie, Riedl, D., Vondráček, V. a kol: Klinická toxikologie, Avicenum, Praha 1971.
V první fázi narkozy dochází k excitaci spojené s drážděním myokardu (to je způsobeno vyplavením dřeňových hormonů nadledvin). Následuje pokles krevního tlaku, který souvisí s relaxací svalů a rostoucí periferní cirkulací. Postupně se překrví i CNS, v krvi stoupne glykémie a postupně dochází k acidoze.
Může dojít k poškození ledvin, či jater. Obojí však není časté. Následkem narkozy dochází k zastavení peristaltiky a mikce, ty se postupně obnovují (peristaltika do 1-2 dnů). Po procitnutí se dostavují silné pocity nevolnosti a zvracení, někteří pacienti uváděli i několikatýdenní problémy s nespavostí.
Patologický nález při otravě etherem bývá nespecifický. Při dlouhodobém zneužívání bývá odhalen katar žaludku, střev a ekzémy v nose. Smrt může způsobit zapadnutí jazyka, vdechnutí žaludečních šťáv, či obsahu žaludku. Po vypití většího množství etheru hrozí, že se začne ether v žaludku vlivem tělesné teploty vařit. Nestačí-li jícen odvádět vznikající páry, hrozí ruptura žaludku. Dlouhodobé zneužívání etheru vede k poškození sliznic dýchacího a trávicího ústrojí, včetně rizika rozvoje chronického zánětu.
Pokud jde o chronické užívání, šlo by možná říci, že jde o látku méně rizikovou než jiné těkavé látky. Nicméně akutní toxicita, tj. riziko předávkování a smrti při jednorázovém užítí, je poměrně vysoké.
Jste-li s touto odpovědí nespokojen, nezbyde mi než Vás odkázat na farmakologický ústav některé z lékařských fakult, např. Farmakologický ústav 1.lékařské fakulty Univerzity Karlovy: http://www.lf1.cuni.cz/pracoviste-kontakty?sAction=detail&sWorkPlaceID=LF165&nInstitution=1.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.