zůžené zorničky
leny
Můj přítel má někdy zúžené zorničky ale když se ho zeptám jestli bere nějaké drogy tak dost věrohodně a klidně vysvětluje že ne. Někdy bere léky proti depresím od lékaře a ty mu prý nedělají dobře. Je možné že má ty zorničky zúžené po těch lécích nebo mi lže?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
podle toho, co píšete, podezíráte svého přítele z užívání drog, protože mívá zúžené zorničky. Zúžení zorniček patří k projevům, které většinou souvisí s tlumivými látkami (více se o nich dočtete na našich stránkách v rubrice Opiáty). Uživatelé těchto látek mívají i několik hodin po požití velmi zúžené zorničky, které se příliš nerozšíří ani ve tmě. Mezi tlumivé látky však nepatří jenom drogy, ale i řada legálně dostupných léků, které však ve většiné případů musí předepsat lékař (primárně jsou určené na potlačení bolesti a celkový útlum a zklidnění).
Existuje i celá řada látek a léků, které mají za následek rozšíření zorniček, které po užití několik hodin na světlo skoro nereagují (nebo jen slabě, ve srovnání s neuživatelem). Sem patří spíše látky stimulační (pervitin, kokain), ale i řada psychiatrických léků.
Nikde jsem nenašla zmínku o antidepresivech, které by měla za následek zúžení zornic. Ale nedokážu tuto možnost vyloučit. Bohužel jste mi nenapsala název léku, který přítel užívá, abych mohla věc konzultovat s psychiatrem. Nepíšete ani, zda a jak zorničky přítele reagují na změnu osvětlení normálně a a zda a jak je to jiné v okamžicích, kdy máte pocit, že je něco v nepořádku. Nepíšete, v jaké souvislosti s užíváním léků se zmiňované zúžení zornic objevuje (jak dlouho po užití/neužití se objevuje, jak dlouho trvá apod.). Ani nepopisujete žádné další příznaky, které by Vaši domněnku související s užívání drog potvrzovali (chování přítele, změny nálad, co se v poslední době a v minulosti dělo, že ho nyní podezíráte apod.).
Nikdy nebudete moci přítele kontrolovat na každém kroku, abyste mu mohla uvěřit, že žádné drogy neužívá. Na druhou stranu můžete vycházet z jeho chování. Každý jsme za své chování odpovědný a vlastně až tak nezáleží na tom, jestli se tak či onak chováme pod vlivem drogy. Důležité je, jak se dokážeme ovládnout a v případě potřeby svoje chování změnit. Jestli se Vám na chování Vašeho přítele něco nelíbí, zkuste s ním mluvit hlavně o tom, co se Vám nelíbí, jak se při tom cítíte a jak by se to dalo změnit (otázce proč se tak chová se můžete zatím vyhnout). A je na Vás, abyste si sama řekla, jaké chování a jak dlouho jste ochotna tolerovat.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.