existuje obecná závislost?
Kája
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli mi neporadíte. Sem asi závislý na drogách, ale ne na nějaké konkrétní droze, protože sem nikdy žádné zatím nebral. Jsem závislý nějak tak obecně, prostě už hodně let cítím že je potřebuji, a život bez nich mi přijde prázdný jako kdyby neměl žádný smysl, nebo nevím jak bych to přesně vyjádřil, ale prostě chybí mi. To co mi chybí není nějaká konkrétní látka, ale nějaký příjemný zážitek, který bych chtěl někdy zažít. Hlavní vinu asi na tom mají mí rodiče, protože už od dětství mi říkali – drogy jsou škodlivé, nesmíš je brát ani zkoušet atd.. znáte to určitě, tak sem se jich tolik bál že sem je ani nevyzkoušel. Přitom správní rodiče by člověka měli myslím spíš naučit, jak je užívat rozumně aby se člověk nestal závislý, ale aby našel nějaký ten smysl života, je to tak?
Je mi 30 let, a před 2 rokama jsem přestal chodit do práce, protože po dlouhém uvažování sem došel k myšlence: Drogy sou škodlivé, tak je nebudu brát ani kupovat, tak proč bych pak vydělával peníze když si je za ně stejně nekoupím a jen mi ty peníze budou ležet na účtu? Nebo si za ně nakoupím drahé věci, které budu vlastnit, ale příjemné zážitky mi stejně neudělají.
Ale proč to píšu: Teď mi přišel časopis od Všeobecné zdravotní pojišťovny, co chodí asi všem, a tam píšou o prevenci drog, a na str. 18 jsem se dočetl věc kterou nechápu a na kterou se chci zeptat jestli to chápete:
-------------------------------------------------------------------------
- Lze nějakou skupinu dospívajících označit za náchylnější k experimentování s drogami?
- Nejohroženější skupinou jsou ti, kteří nemají žádnou, nejlépe pravidelnou, aktivitu, pomocí níž umí získávat radost nebo zažívat příjemné pocity. Ti nejenže v největším procentu případů sahají po droze, ale velice pravděpodobně budou v jejím užívání pokračovat, jelikož tak zažívají něco, co si jinak neumí přivodit.
--------------------------------------------------------------
Tak tohle tam píše odborník... Tak se chci zeptat (to už tam nepíšou): Já sem si vždycky myslel, že když si člověk chce přivodit nějaké ty příjemné zážitky nebo radost, tak na to sou právě ty drogy. A kdo drogy nebere tak musí žít celý život bez těch příjemných zážitků. To je prostě daň za zdraví, která je podle mně ale moc vysoká. Tohle mě aspoň vždycky učili rodiče. Proto taky uvažuju o tom že začnu s drogama experimentovat.
Ještě než s tím začnu tak se chci zeptat vás jako odborníků, a když mi dobře poradíte tak třeba nezačnu:
Existuje ještě jiná aktivita než je užívání drog, díky které by člověk mohl zažít příjemné zážitky nebo radost?
A jestli ano tak jaká konkrétně? Napište mi prosím pár věcí a co je podle vás nejúčinnější?
Mě totiž nejde o drogy jako takové, ale právě o získání těch příjemných zážitků, bez kterých stejně pro mně nemá smysl žít nebo být zdravý.
Takže když tohle píšou v časopise, tak asi něco existovat musí, ale co?
Různých koníčků a zájmů sem měl od dětství plno, a v dětství mi přinášelo příjemné zážitky když sem si hrál s hračkama, ale pak sem musel nastoupit na gymnázium a na to už nebyl čas, a od té doby sem nenašel nic jiného co by to nahradilo. Ať už různé sporty, chození do divadla atd.. to mě rodiče pořád někam brali, ale to mně jen otravovalo na tom asi nic příjemného není když musím někam chodit a nemůžu být doma ... Jediné činnosti které mi přináší příjemný žážitek jsou přejídání se dobrým jídlem a onanie, ale to už mi nestačí, ta intenzita není dost velká tak potřebuju nutně najít něco účinnějšího. Poradíte mi něco jiného než drogy?

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den,
zdroje radosti a příjemných pocitů se poněkud liší člověk od člověka, proto si každý jedinec musí hledat to svoje. Sám už teď nejvíce čerpáte z jídla a sexuálních aktivit. Dalším možným zdrojem je fyzická námaha - sport, tanec a podobně, kdy se v těle uvolňují tělu vlastní „vnitřní drogy", které patří do stejné chemické skupiny jako heroin - endorfiny. Tomuto hormonu se někdy přezdívá hormon štěstí (více se o tom můžete dočíst zde: http://www.cpzp.cz/clanek/833-0-Fyzicka-zatez-je-odmenou-i-pro-vas-mozek.html).
Tyto „vnitřní drogy" fungují zpravidla opačně než nelegální drogy. Na začátku užívání (např. při běhu nebo tanci) bývají prožitky slabší, méně intenzivní, čím déle a častěji člověk běhá, tancuje, tím snadněji a intenzivněji se příjemné pocity dostavují. U vnějších drog to bývá naopak - na začátku skvělé a pak hrozné. Důležitou roli sehrává i váš postoj k dané činnosti, jak jste zmiňoval, když vás k něčemu nutili rodiče, šance na příjemné prožitky se výrazně snížila. Důležité je totiž, zda daná činnost pro vás představuje zajímavou, dostatečně náročnou (ne příliš snadnou ani příliš lehkou) výzvu a nakolik se dokážete do dané činnosti ponořit, soustředit se na ní. Neméně významné je, zda si dokážete vědomě příjemné pocity užívat - věnovat jim dostatečný čas, pozornost a prostor.
Dalšími zdroji radosti může být zejména fyzický kontakt s lidmi (řadu lidí mnohem více stimuluje jemný dotek, mazlení než sexuální aktivity), tvořivé činnosti a meditace. I pro tyto věci platí výše uvedené podmínky ohledně vašeho postoje, schopnosti prožívat a soustředit se. Ohledně prožívání štěstí a navozování příjemného si můžete více dočíst v populárně naučné knize Martina Seligmana Opravdové štěstí a pro inspiraci doporučuji knížku Muž, který sázel stromy.
Z toho, co jste o sobě napsal, bych Vám doporučil spíše řešit (nejlépe v psychoterapii) otázku životního smyslu a prázdnoty, než jak si vyvolávat příjemné pocity. Obávám se, že bez životního smyslu vám žádný recept na radost a příjemné pocity moc nepomůžou zaplnit vnitřní prázdnotu.
V případě upřesnění a dalších dotazů se na nás zase obraťte. Můžeme Vám doporučit i konkrétní kontakty na psychoterapeutickou pomoc, pokud napíšete, odkud jste.
Přeji vám šťastné a spokojené dny.