Algena
Asterix
Dobrý den,
jsem ročník 78, Algenu neznám a nepamatuju. Můj děda byl ročník 1921 a zemřel ve svých 62 letech na selhání ledvin. Léta jsem nemohla pochopit proč někoho z jeho 6 dětí nenapadlo darovat mu třeba ledvinu? Ale nikdy se o tom u nás nemluvilo a taky jsem nechtěla trápit rodiče tím, že se jich na to budu ptát, abych v nich nevyvolávala výčitky svědomí nebo tak...3 roky jsem byla závislá na opiátech, BZP, hypnotikách. Prošla jsem léčbou, doléčováním, abstinuju. A asi abych si dala pro příště pozor, tak mi bylo řečeno, že děda bral ve vysokých dávkách Algenu na bolest zad, která prý tehdy byla k dostání bez předpisu a že kvůli tomu mu selhaly ledviny a když se jeho děti ptaly na možnost dárcovství, tak jim bylo řečeno, že to nemá cenu, protože může dostat novou ledvinu a za 2 měsíce mu můžou selhat játra....je pravděpodobný, že se to stalo v důsledku zneužívání Algeny ? A co to bylo za tip léku ? Děkuju.

Odpověděl: Josef Šedivý
Dobrý den,
algena bylo velice často zneužívané analgetikum. Trochu o historii uvádím z práce Analýza nadužívání benzodiazepinů v ČR.
Hlavní průlom, který přispěl k současnému stavu v oblasti lékových závislostí, znamenala vlna další, vlna zneužívání komplexních analgetik saridonového typu pod názvem Algena. K rozvoji zneužívání těchto léků došlo za zády nic netušících lékařů, naprosto skrytě. Nejvíce zasáhal ženskou část dospělé populace. Velice jej urychlil
volný prodej těchto léků v lékárnách bez lékařského předpisu. Spotřeba tak narůstala geometrickou řadou. Když koncem 50. let začali lékaři varovat před těmito farmaky, reagovala farmaceutická výroba tak, že upravila složení Algeny. Odstranila zdánlivě
nejškodlivější složku a nahradila ji kodeinem-tak vznikl dodnes známý Alnagon. V důsledku této změny ale spotřeba Algeny neklesala, jak by se dalo předpokládat, ale naopak stoupala dále. Alnagon ji ovšem ve své spotřebě brzy dohnal.
Zdroj: Dražďáková L. Hošková A. Peterková I. Staniczková L., Analýza nadužívání benzodiazepinů v ČR,