holotrop
Dee
Mám docela vážný problém a doufám,že mi ho alespoň částečně pomůžte vyřešit. Netýká se to přímo mě,ale mé kamarádky,spolubydlící. Kdysi asi 2-3 roky zpátky experimentovala s marihuanou a hašišem a jednou z toho dostala šílený stav. Popisuje to jako holotrop,ale není to přesně ono. Z ničeho nic se jí prostě nezávratným tempem rozbuší srdce...začne jí těžkonout hlava,celé tělo a upadá jakoby do snu. Musíme ji vždy vrátit...omdlívá a my ji budíme a přesvědčujeme ji že je v realitě,ale ona tomu nevěří. Třepe se, brečí a pořád dokola upadá zpátky. Bývá u toho hodně hysterická. I když ten stav někomu jen popisuje. Někdy to trvá jen malou chvilku a někdy je to otázka i půl hodiny. Když se jí to stalo poprvé byla v té době psychicky trochu labilnější. Měla problémy doma a byla na antidepresivech,ale jen krátkou dobu. Když se jí poprvé tento stav dostavil mysleli si všichni že je blázen a že je drogově závislá,ale ona nebyla. Poslali ji na 2 týdny na detox. Od té doby už nehulí ani žádné jiné drogy neužívá.Má starch, že jí drogy stav vrátí. Ale tento ,,holotropní,, stav se jí pořád vrací z ničeho nic. V poslední době častěji i když je úplně v klidu a je naprosto čistá. Nikdy nebyla závislá. jen pubertálně párkrát zaexperimentovala. Já osobně si myslím, že má nějaký psychický blok. Když se jí to poprvé stalo vzpamtovávala se z toho dva měsíce. Po celou tu dobu si nebyla jistá jestli je zpátky v realitě. Všechno kolem jí připadalo jako sen.A to se jí stává do teď. Sedíme třeba v kavárně nebo někde bavíme se a ona z ničeho nic řekne, že neví jestli se jí to zdá nebo je to realita. Když jsem poprvé byla u toho když se jí ten stav přivodil docela dost mě to vyděsilo. Ona sama má strach jít k doktorovi. bojí se že jí stejně nepomůže,že si budou myslet, že je blázen, Je přesvědčená, že je jediná kdo takový stav má. Prý si při tom připadá jako by umírala. Zatím se jí to naštěstí stalo jen v přítomností lidí, kteří o jejím problému ví. Ale co když jí to potká třeba v tramvaji, nebo když bude někde sama. Bojím se o ní, že jednou se prostě do té reality nedostane zpátky. Že ji to navždy vážně poškodí a už to nebude ona. Prosím poraďte co dělat. Jak jí pomoct, co by ona sama měla udělat. a jak ji můžou pomoct ostatní. Snad jste její problém dost dobře pochopili. Děkuji za odpověď. Nashledanou

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
tak nejprve k Vaší skryté poznámce : žádný z dotazů nebereme na ,,lehkou váhu" a rozhodně stavy kamarádky, jsou dle toho, jak je popisujete, vážné. Je od Vás hezké, že ji chcete pomoci. Rozhodně se ji snažte namotivovat k návštěvě lékaře. U disponovaných jedinců může i jednorázový experiment s drogou vyvolat velmi vážné psychické potíže. Níže uvádím kontakt na kolegu - psychiatra, který se specializuje právě na psychické problémy v souvislosti s užitím psychotropní látky. Bez obav s ním můžete hovořit o všem co se konzumace samotné týká a o všem dalším co po té následovalo.
Kdyby kamarádka byla ve vážné krizi, můžete přijít i bez objednání. Služby jsou bezplatné, pouze v případě psychiatrického vyšetření je nutno uhradit regulační poplatek 30,- jako u běžných lékařů.
Specializované služby CADAS, o.s. SANANIM
Spálená 12
Praha 1
tel : 222 924 245
e-mail : cadas@sananim.cz
web : www.sanaim.cz ( zadat Cadas )
MUDr. Jakub Minařík
Pokud pro Vás Praha není dostupnou, spojte se s tímto zařízením, alespoň telefonicky a poraďte se, zda by Vám ve Vašem regionu neporadili jiné vhodné odborné zařízení.
Zatím se mějte hezky a držím palce ať se kamarádka dá brzo do pořádku. V případě dalších dotazů se na nás můžete samozřejmě opět obrátit.
S pozdravem M.K.