Dá de pomoci feťákovi?
naivka
Dobrý den,bratranec ulítá na perníku, už 5 let,rodina ho donedávna velice podporovala,jezdila za ním do léčeben,odkud po týdnu, nebo 12 dnech utekl absolvoval 4x Bohnice a 1x Nechanice,chodili s ním na rodinné terapie,kde je jenom pomlouval,lhal a vymýšlel si,platili za něj dluhy,uklízeli nehorázný binec,který v bytě nadělal, opravovali všechno co zničil a rozbil, vykupovali svoje věcy ze zastaváren, kam je bratránek nosil, že nejsou jeho mu bylo fuk,kradl jim doma peníze, utíkal mezi narkomany a bezdomovce, domů přišel vždycky za prár dnů nebo týdnů a jen všem vyhrožoval,urážel,nadával a zase kradl,dělal nový dluhy, exekutoři chodili do domu jako by jim tam všechno patřilo,ostuda po celé ulici...až jednou tetu odvezli do nemocnice, infarkt, štítná žláza,kolaps metabolizmu... jedna operace za druhou...když přišla domů z nemocnice,bratránek se vrátil s tím, že chce pomoct od rodiny, že se jde léčit, zase sliby, zase další plané naděje. Teta i strejda mu uvěřili,nechali ho doma,vykoupal se, najedl,oblékl do čistého,vyspal se a za 4 dny utekl oknem za svými kumpány...sním zmyzely peníze, telefony,rádio,video...strejda podal žádost k soudu o na zrušení pobytu, teta napsala závět o vydědění, její stav je velice nejistý, je víc v nemocnici než doma.Bratránek se čas od času objeví, dělá scény před domem, když mu rodiče řekli vrať se až budeš chtít žít slušným životem, pak jsme ochotni ti pomoc,jinak sem nechoď,neobtěžuj nás,nevyhrožuj. My ten tvůj život nechceme sdílet, ale respektujeme tvoje rozhodnutí, jsi dospělý a svéprávný tak si nes následky už sám.Přišel asi za měsíc, zbitý,špinavý,hladový...a prosil, brečel,zase mu poskytli azyl,odvezli ho do nemocnice, kde mu operovali zlomenou čelist,jezdili za ním den co den na návštěvu, pak byl měsíc doma, měl zdrátovanou pusu, jedl jen kaše...domnívali se, že teď už se musí z drog dostat,kupovali mu co si přál,teta vyvařovala co si poručil,o drogách ani zmínka, žádné výčitky, žádné připomínky těch starých časů,klídek a pohodička.Omyl!?Jen mu odstranili stehy,přišel domů, a v noci zase utekl, tak to šlo pořád dokola.Bratránek volá tetě z Naděje, nebo Sananimu,jestli může domů, před sociální pracovnicí je jak zlatíčko, ale pak příjde,tetě a strejdovi sprostě nadává,vyhrožuje jim a chce jen peníze, na ubytovnu, na dluhy, na jídlo, na oblečení...že by měl jít někam makat nechce ani slyšet.Před týdnem se teta se strejdou vrátili domů a bratránek byl v posteli, špinavý,smradlavý.Když se ho ptali jak se dostal do domu,řekl,že oknem přes ventilačku.Klidně přelezl bránu,vlezl oknem do domu,nejedl se, a chystal se vyspat.To strejdu už naštvalo a bratránkovi vrazil pár facek.Když vidím co všechno pro něj udělali,jak mu pomáhali,jak si nechali všechno líbit,jak za ním jezdili a trpěli ty jeho nálady, schýzy,abstáky,ulkízeli ten binec...tak se ptám má cenu vůbec pomáhat faťákovi, který chce být feťákem,který potřebuje být mezi bezdomovci,protože oni jsou lepší než rodiče,jak bratránek tvrdí? Slušný lidi nikdo na ulici nepošle,a 90% bezdomovců a faťáků má největší problém přijmout pravidla slušného soužití,neuznávají žádné zásady, zákony je nezajímají,že ničí celou rodinu je jim jedno,hlavně, že se maj kam vracet,že maj kde co ukrást...
Říkám tetě, nechte ho, ať si to vyžere,nepomáhejte mu už, hlavně, když Vás chodí jen urážet a nadávat Vám, nepouštějte ho domů, nemá tam už pobyt, nemůže Vám to vyčítat dali jste mu milion šancí, myslete na sebe.Přichází v noci,zvoní a dožaduje se puštění do domu. Nepustili ho,přijde ve dne a zase chce po nich peníze na úhradu dluhu,nedostal je.Už 14 dnů odolávají jeho ustavičnému nátlaku,výhružkám,scénám před domem..ale jak dlouho to teta vydrží. Nezbyde než zavolat policii a nechat ho sebrat? Je v podmínce.Sám se dobrovolně léčit nechce,nutit ho již nechtějí.Nebo máme čekat až své výhrůžky splní, chodí pořád ozbrojen řeznickým nožem,motýlem,nebo plynovou pistolí.Jsme z něj už zoufalý.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Víte, někdy nejúčinnější pomocí bývá nepomoci. A to se domnívám je i případ vašeho bratrance. Dostal od rodičů již řadu šancí, které nevyužil. Rodiče by se neměli nechat zneužívat. Jednoznačně, pokud se nezačne léčit a abstinovat, nepouštět ho domů, a v případě jeho agresivity nebo nějakých nepředložeností volat policii. Někdy to bývá právě ta ztráta jakéhokoli zázemí a podpory, co donutí závislého, aby začal uvažovat o léčbě a změně svého života.
Chápu, že je to pro rodiče velmi těžce zvládnutelná situace a určitě by si zasloužili nějakou odbornou pomoc a podporu. Pokud dosud nejsou v kontaktu s nějakou poradnou tohoto druhu, můžete jim návštěvu takového zařízení doporučit. Ve všech větších městech fungují Kontaktní centra, která mimo služeb pro uživatele drog poskytjí také pomoc a poradenství jejich rodinným příslušníkům. Pokud byste potřebovala adresu konkrétního zařízení, napište znovu a uveďte region, případně se podívejte na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci, kde si lze nejbližší zařízení vyhledat. (Poradenství je poskytováno bezplatně a může být i anonymní).
Přeji hodně štěstí a sil.