Korylan
Carlos
Dobrý den mam prosbu co se může stát kamarádovi,který je závislý na drogách a v poslední době si nitrožilně píchá rozpuštěný korylan. Prosím o radu co dělat.Mám o něj strach. Děkuju

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je pochopitelné, že máte o kamaráda strach a chcete mu pomoci, ale pokud si sám kamarád problém s užíváním drog nepřizná a aktivně jej nezačne řešit, mnoho nezmůžete. Můžete s ním mluvit o tom, jak rizikové je jeho počínání, k jakým změnám u něj v důsledku užívání drog došlo, připomeňte mu problémy, které mu drogy způsobily. Nabídněte mu kontakty na zařízení pro uživatele drog (kontaktní centrum) nebo na naši drogovou poradnu, můžete mu nabídnout fyzickou i psychickou podporu při návštěvě takového zařízení (ostatně toto zařízení by měl kamarád navštívit i v případě, že o léčbě zatím neuvažuje – má zde možnost využít služby výměny injekčního materiálu a bylo by vhodné, aby se poradil o minimalizaci rizik injekčního užívání tablet). Ptáte se na rizika spojená s injekčním užíváním korylanu – vedle silné závislosti (jedná se o přípravek obsahující kodein, tedy opiát) může tak jako při injekčním užívání každé jiné drogy dojít k devastaci cévního systému, k opakovaným infekcím - výsledkem je zhoršená průchodnost cév, z toho rezultují otoky, opakované infekce vedou k poškození i vzdálených orgánů, například ledvin, vznikají abscesy na různých místech, v játrech, v mozku, oku, ... Pří sdílení injekčního náčiní je celkem obvyklá žloutenka typu C, HIV. Injekční aplikace tablet s sebou pak nese specifické poškození - obsah plnidel a jiných pevných, případně nerozpustných látek může zhoršit průtok krve plicemi (krev z těla při okysličování v plicích prochází kapilarami, kde se pevné částečky mohou zachytit) - výsledkem může být že se dotyčný začne dusit a tento stav je již nevratný, poškozené plicní řečiště se již neobnoví. Možná bude pro kamaráda užitečné, když se tyto informace dozví. Jinak pamatujte na to, že každá pomoc má své hranice a Vy byste měl pomáhat pouze do takové míry, aby to pro Vás bylo bezpečné. Přeji hodně štěstí a mějte se hezky.