Syn kouří marihuanu
Marcela
Dobrý den, mému synovi je 14 let,asi před 5 měsíci jsem zjistila,že kouří cigarety a v zápětí na to marihuanu.O cigaretách tvrdí,že to zkoušel a už nekouří,o marihuaně,že to bylo pouze dvakrát. Znám svého syna dobře,je z prvního manželství a dlouhou dobu jsem ho vychovávala sama a měly jsme velice dobrý vztah.Ve škole byl vynikající. Problém nastal,když se začaly ztrácet peníze,většinou menší částky,pak jsem opět našla cigarety.Asi před třemi týdny jsem mu vytáhla z kapsy pytlík se semínky(bundu jsem chtěla prát,nejdu mu do věcí).Byly to semínka marihuany a tak jsem udeřila.Řekl,že si to u něj schoval kamarád(jak obyčejná je to výmluva),ale dělala jsem jako že mu chci věřit. Překvapil mě znovu přede dvěma dny,kdy jsem našla při úklidu pod schody schovanou příruční tašku,v ní cigarety,tři pytlíky s marihuanou a jeden se semínky!je to pro mne šok,zklamání a obavy.Včera si s ním chtěl promluvit můj otec,jeho děda.Ztratily se mu peníze.Syn přiznal že je vzal,nejdřív lhal na co je chtěl,pak řekl že na cigarety,ale já mám dojem,že ví že pravda je polehčující okolnost a tak říká polopravdy. My jsme nekuřácká rodina,moje maminka měla první infarkt v 36 letech!!byla silná kuřačka a pár let na to zemřela.Můj otec kouří,synovi říká sám jaké je to prokletí.Nevím už co mám dělat,je sportovec a je inteligentní,jen to všechno fláká.Ničí si život a je mu to jedno.Chodí ven s partou kluků,se kterou jsou jen problémy.Nevím jestli zakazovat,vyhrožovat. Je tak mladý a pokud půjde za rok na školu do města (jsme z malé vesnice),bude to pro něho pokušení zkusit i víc.Nevím od koho to kupuje a nevím jestli to má pro svoji potřebu,jsem bezradná a mám pocit že jsem zestárla během jednoho dne o pět let. Možná někomu bude připadat můj problém malicherný,ale záleží mi na synovi víc než na mě samé,on to ví a já nechci dovolit aby kouřil byť jen cigarety.Budu se snažit mu bít oporou,jen prostě má ten věk,kdy chce dokazovat svým "kamarádům" že on je frajer. Večer jsem s ním mluvila,řekla jsem mu jaké jsou rizika kouření a hulení a jaké je riziko z experimentování přejít na tvrdé drogy.Řekla jsem mu jak moc mě na něm záleží a že chci zpátky toho veselého kluka,jen mám pocit z jeho gest a pohledů,že je mu to líto,ale nic víc s tím nechce dělat. Je to zmateně napsané,jen chci vědět jak s ním mluvit,nechci mít strach kdy se ztratí zase peníze,nebo u něj něco najdu. Děkuju M.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je pochopitelné, že máte o syna obavy, zvláště když je mu teprve 14 let – nicméně právě toto je období, kdy mladí lidé začínají experimentovat s návykovými látkami (nejčastěji s cigaretami a marihuanou) – a ve velké většině případů tímto obdobím experimentování mladí lidé projdou bez úhony a nenaplní se katastrofické scénáře toho, jak skončí na tvrdých drogách. Tímto však nechci Vaši situaci nijak bagatelizovat, zvláště pak, pokud se jedná o opakované krádeže peněz – naopak je velmi dobře, že jste problém včas zaregistrovala a dala synovi najevo, že jej hodláte řešit. Jak píšete, se synem jste již hovořila – o tom, jak Vás jeho chování mrzí, že Vám na něm záleží, jaké mohou být důsledky kouření cigaret a užívání marihuany. Velmi důležité v této situaci je také nastavení pravidel a sankcí za jejich nedodržení a samozřejmě důsledná kontrola jejich dodržování. Tato pravidla by se měla týkat příchodů domů, docházky do školy, kapesného, domácích povinností, vzájemné komunikace, samozřejmě i užívání návykových látek a krádeží doma. K řešení problému s drogami zpravidla nepomůže vyhrožování, zákazy bez sankcí za jejich porušení, konfrontace, hádky, citové vydírání. Nebuďte na problém sama a pokuste se do řešení zapojit i širší rodinu (v ideálním případě i biologického otce syna) a také se obraťte na nějaké odborné zařízení – vzhledem k věku syna bych doporučovala dětského psychologa, pedagogicko psychologickou poradnu, jistě by bylo možné využít i služeb zařízení, zabývajícího se přímo drogovou problematikou – např. kontaktního centra či poradny pro rodiče. Kontakt s odborným zařízením Vám může pomoci se v celé situaci lépe zorientovat a nalézt podporu, odborník Vám může poradit, jakým způsobem se synem komunikovat – navíc v rámci osobního kontaktu lze zohlednit více okolností, které z Vašeho dotazu nejsou zřejmé (např. vaše rodinná situace, kontakt s otcem, případné další problémy v chování Vašeho syna apod.). Pokud budete mít zájem a napíšete, kde bydlíte, pokusím se Vám kontakty na vhodná zařízení vyhledat. Užitečné informace o tom, jak přistupovat k dítěti, které má problémy s užíváním návykových látek si můžete přečíst na adrese www.odrogach.cz v rubrice Rodiče. Přeji Vám hodně trpělivosti a síly k řešení problému. Mějte se hezky