Plnoletý syn ujel na drogách
Derry_S
Dobrý den, synovy je 21 let zjistil jsem, že bere drogy-pervitin. V drogách jede ca 2 roky, co jsem zjistil. Nevím jestli je 2 roky i na pervitinu. Má přítelkyni, na které je velice závislý. Donutili jsme jej si uvědomuit, že má problém. Začal navštěvovat psychologa. Je to dostačující, nebo je potřeba vyhledat psychiatrickou péči. Jak mám zjistit, zda již přestal, nebo zda bere stále. Je příznak intezivního posmrkávání a silného říhnutí, že si šňupnul nebo je to jen jeho image. Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, To, aby syn svůj problém se závislostí vnímal jako problém, je to velmi důležité. Zmínil jste, že je v současné době v péči psychologa, což je jistě rozumné, bylo by však dobře, kdyby psycholog měl také zkušenost s terapií závislosti. Závislost je poměrně specifická problematika a pokud má závislá osoba potřebu svůj problém řešit, je naprosto nejideálnějším řešením spojit se se specializovaným pracovištěm. Léčba závislotí je poměrně dlouhobý proces, který má své etapy a je zapotřebí všemi etapami projít. Nemusí být přímo v psychiatrické péči, může například využít i různých programů, které nejsou ve zdravotnických zařízeních, nýbrž spadají do sociálních služeb. Nejvhodnějším a standartním postupem je, že závislá osoba, které má zájem o léčbu, navštíví Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog, promluví s pracovníkem Kontaktního centra, ten celkovou situaci zhodnotí, doporučí vhodný typ léčby, případně ji i pomůže zprostředkovat. Jsou i různé možnosti ambulantních programů, to, jestli by byl pro Vašeho syna dostačující, bohužel já takto přes internet nepoznám. Také můžete Vy jako rodiče využít poradneských služeb pro rodiče a blízké, které tyto zařízení též bezplatně nabízí. Když mi napíšete jaká větší města jsou Vám dobře dostupná, můžeme Vám vhodné kontakty vyhledat. Zatím se mějte hezky, ať se Vám i synovi daří. P.S. intenzivní posmrkávání může být reakce na tvz. "šňupnutí", ale také nemusí. Uvedl jste, že syn tímto způsobem konzumoval cca 2 roky, může to být do jisté míry tvz. zvyk, který zřejmě s největší pravděpodobností bude ještě nějakou dobu přetrvávat než zcela odezní. Spíše byste se měl soustředit na jiné jasnější příznaky, např. zvětšené zornice, nechutenství. Více informací se můžete dočíst na tomto webu v rubrice Stimulační látky, v podrubrice Pervitin, tak se na to podívejte. M.K.