obrana proti alkoholikovi
misa
Dobrý den, prosím o radu popřípadě o nasměrování kde ji mohu najít. Táta je alkoholik již několik let . Nyní se jeho chování vystupňovalo do vykrádání pokladniček doma pokud nemá zrovna peníze nebo půjčování od kolegů z práce. Samozřejmé je lhaní, permanentní pracovní neschopnost, fatální nespolehlivost, zapomnětlivost a především psychické vydírání. Od nadávek manželce(mé mamince) také mne jako dceři a obviňování, že za všechno můžeme my, se to přehouplo na sprosté nadávky, ponižování do šílených rozměrů a vydírání - např.nedá nám psa pokud mu nezaplatíme 1.000,-Kč. Prosím o informace, jakým způsobem se můžu chránit, jaké mám práva? Můžu zavolat záchytku, ale nemusí mít otec nějaké promile? nebo policii? ale jedná se ale o psychické vydírání né fyzické, jak tedy dokáži, že nás ohrožuje. Vím že existuje institut vykázání z domu, ale jak funguje? Promiňte za zmatený popis, děkuji Míša

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, ocitly jste se s maminkou ve velmi obtížné situaci. Existují situace, kdy je možné umístit alkoholika bez jeho souhlasu k hospitalizaci a to z několika důvodů - pokud ohrožuje sebe nebo své okolí, pokud je protialkoholní léčba nařízena soudem nebo pokud je osoba v opilosti a není další možnost jejího předání (např. rodině) nebo je nějakým způsobem agresivní (hospitalizace na protialkoholní záchytné stanici). Vykázat z bytu může podezřelého policista tehdy, pokud dojde k nebezpečnému útoku proti životu, zdraví, svobodě nebo zvlášť závažnému útoku proti lidské důstojnosti. Doba, po kterou je dotyčný vykázán z bytu je 10 dní a může se soudně v rámci předběžného opatření prodloužit. Pokud máte zájem o podrobnější informace o institutu vykázání osoby, včetně důvodů, z jakých lze tohoto opatření využít, zašlete dotaz Právní poradně A.N.O., která nabízí bezplatně právní poradenství ve věcech souvisejících s drogovou problematikou – kontakt na ni najdete na stránkách této drogové poradny v pravém sloupci. Nedobrovolná hospitalizace i vykázání jsou opatření, která vyřeší problém pouze na určitou dobu, nikoliv dlouhodobě. Jsou to opatření, která přichází v úvahu tehdy, když hrozí akutní nebezpečí, nemůžou vyřešit problém se závislostí. Myslím si, že v první řadě by bylo dobré začít problém, který s otcem máte, aktivně řešit, neboť problémy s alkoholem, pokud se neřeší mají tendenci narůstat. Doporučuji tedy Vám i mamince vyhledat odbornou pomoc (ambulance pro léčbu návykových nemocí – AT ambulance, poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy, zařízení, poskytující telefonickou a krizovou pomoc) a poradit se s odborníkem o možnostech, jak svou situaci řešit, případně jak motivovat otce k léčbě, bez které pravděpodobně závislost na alkoholu nepřekoná. Možností, jak závislého motivovat k léčbě je více (tlak širší rodiny, odmítnutí se o závislého jakkoliv starat, neřešit za něj problémy, neomlouvat ho na veřejnosti a před známými a neskrývat jeho problém, ultimátum…), ale vybrat vhodnou strategii není snadné, proto je dobré jak již jsem psala, poradit se s odborníkem. Ten může pomoci osobám, žijícím s alkoholikem ve společné domácnosti odpoutat se od strategií, které nevedou k úspěchu a kolikrát „umožňují“ alkoholikovo nevhodné chování. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení v místě Vašeho bydliště, ráda Vám je zašlu. Informace o alkoholu, alkoholismu a o tom, jak k alkoholikovi přistupovat naleznete na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Legální látky – Alkohol nebo na adrese www.alkoholik.cz. Věřím, že se Vám podaří situaci úspěšně řešit. Mějte se hezky.