toxická psychoza
Petra
Dobrý den,obávám se,že můj partner trpí toxickou psychozou,vždy se najednou změní(je naštvaný)na můj dotaz co mu je nejdřív odpovídá že nic,pak říká, že já přeci vím(samozřejmě vůbec netuším),že mé chování...nic neříkající věty pod kterými si lze představit cokoliv. Později,v klidnější situaci,mi sdělí,že mě a přítomné slyšel jak se domlouváme,viděl,jak před ním odvracím monitor pc,jak na sebe děláme posunky či mluvíme"divně". V podstatě mu jde o to,že jsem mu byla nějakým způsobem nevěrná a všichni to ví jen on ne,že je za debila,ať mu to přiznám,že mě neopustí,chce znát"pravdu".Jeho argumenty jsou zcela nesmyslné,vlastně mi konkrétně ani nic moc neřekne,prý aby mi nenaznačil co ví a já si nemohla připravit aliby.Ukazuji mu sms,má přístup do mého pc i na mail,já nic netajím a nikdy jsem mu nebyla nevěrná ani ho s nikým nepomlouvám....Opravdu nemá důvod mi nevěřit!Ale já nevím,jak mu to mám dokázat,jak ho přesvědčit že se mýlí a že mi tou nedůvěrou moc ubližuje a ničí náš vztah(6 let)?! Nejdřív jsem si myslela,že se z toho vyspí,ale jeho nedůvěra trvá i v období abstinence,jen to neřeší.Prosím Vás moc o radu.Děkuji předem a přeji pěkný víkend

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud Váš partner užívá stimulační drogy, tak se může jednat o projev toxické psychózy. Ta bývá právě typická paranoidními myšlenkami a může tam být i ta bezdůvodná žárlivost, kterou popisujete. Jak sama píšete, k ničemu takovému sice nedochází, ale přítel je o své pravdě přesvědčený, není schopen Vám ale podezření vysvětlit, používá nesmyslné argumenty. Nevím, jak dlouho přítel nyní abstinuje (pokud je to míněno jako jeho pokus o trvalou abstinenci) nebo zda abstinencí myslíte nárazové a krátké epizody mezi jednotlivými epizodami užívání drog. Pokud drogy bere, nemá v úmyslu dlouhodobě abstinovat a abstinuje případně jen pár dní a pak si znovu dá, tak není pravděpodobné, že by se tyto stavy zlepšily. Jestliže se jedná o toxickou psychózu, tak mu těžko něco racionálními argumenty vysvětlíte, ten jeho stihomam bude možná tím větší, čím víc se o to budete pokoušet. Sama jistě vidíte, že Vaše snahy mu to objasnit a podat mu důkazy, nefunguje. On si neuvědomuje, že to je způsobené drogami nebo jen zčásti. S tím se prostě nic dělat nedá, pokud přítel nebude abstinovat od drog dlouhodobě. Pak se obyčejně tyhle psychické potíže spontánně upraví (i když se výjimečně může stát, že přetrvávají i delší dobu a pak je potřeba využít odbornou pomoc). Nevím, jak jste na tom s drogami Vy. Chápu, že jste s přítelem dlouho, ale pokud Vy drogy neberete, on ano, a Váš vztah je nyní poznamenaný těmi jeho paranoidními excesy, tak si nejsem jistá, nakolik je do budoucna perspektivní. Jestliže tedy přítel nebude ochotný se svým braním drog něco dělat. Kdyžtak napište víc podrobností, třeba najdeme nějakou cestu, co s tím. Zatím držím palce.