Dobrý den, jsem učitelem na vyšší odborné škole a jako pedagog jsem se setkal s dotazem, na který nejsem schopen odpovědět. Řešili jsme se studenty, co je a není právně droga. Zda někdo může být obviněn za držení nebo prodej pouze látky, která je uvedena v seznamu omamných a psychotropních látek nebo látky, která drogou je obecně, tzn., že je omamná nebo psychotropní, ale v seznamu látek není uvedena. Je teda legalni? Jako např. toluen. Děkuji za odpověď nebo doporučení, na koho se mám s tímto obrátit. Lumír U.

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala právničku-advokátku z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Sdělila mi, že na zcela totožný dotaz odpovídala prostřednictvím e-mailu Právní poradny A.N.O., takže předpokládám, že její odpověď již máte. Jen pro úplnost vám ji níže kopíruji i zde, na stránky drogové poradny. Přeji hodně štěstí. "Vážený pane, Váš dotaz je naprosto případný. Termín droga jako takový není v našem právu vymezen. V běžné mluvě se sice používají termíny legální a nelegální drogy, čímž se obvykle míní alkohol a tabák jako legální drogy a omamné a psychotropní látky jako nelegální drogy. Jako droga však bývají označovány taktéž látky, nakládání s nimiž zákony nijak neregulují. Pokud se týče oblasti trestního práva, aktuálním právním předpisem, který upravuje nedovolené zacházení s nelegálními drogami je zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník v platném znění, účinný od 1. ledna 2010. Trestní zákoník používá kromě jiného termín „návyková látka“, čímž rozumí alkohol, omamné látky, psychotropní látky a ostatní látky způsobilé nepříznivě ovlivnit psychiku člověka nebo jeho ovládací nebo rozpoznávací schopnosti nebo sociální chování. Termín „návyková“ je kritizován, neboť jeho obsah zcela neodpovídá definici, nicméně zůstal i v novém trestním zákoníku. Tzv. drogové trestné činy týkající se různých způsobů nedovoleného zacházení s nelegálními drogami jsou upraveny v ustanovení § 283 až 287 trestního zákoníku, které cituji níže. Ustanovení § 283 až 286 se týká nedovoleného zacházení s tzv. omamnými a psychotropními látkami a jedy. Seznam omamných a psychotropních látek je upraven v zákoně č. 167/1998 Sb., o návykových látkách v platném znění. Seznam látek v tomto zákoně uvedených vychází z mezinárodních úmluv, jimiž je Česká republika vázána. Ustanovení § 283, 284 a ustanovení § 286 se týká také jedů. Seznam jedů je pro potřeby trestního zákoníku obsažen v nařízení vlády č. 467/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, co se považuje za jedy a jaké je množství větší než malé u omamných látek, psychotropních látek, přípravků je obsahujících a jedů. Pouze ustanovení § 287 – Šíření toxikomanie se týká nedovoleného chování souvisejícího s návykovou látkou. Jak shora uvedeno, tento termín je velmi široký. To, zda lze určitou látku označit jako návykovou látku, aniž by se jednalo o omamnou nebo psychotropní látku či jed, které jsou jmenovitě uvedeny ve shora uvedených právních předpisech, by tak v jednotlivém případě musel posoudit toxikolog a psychiatr v rámci znaleckého posudku. Ti by se tedy vyjadřovali k otázce, zda lze zkoumanou látku považovat za látku způsobilou nepříznivě ovlivnit psychiku člověka nebo jeho ovládací nebo rozpoznávací schopnosti nebo sociální chování. V minulosti jsem se setkala i s případem, kdy jako šíření toxikomanie bylo na základě posudku znalce stíháno předávání plynu do zapalovačů mezi spolužáky za účelem inhalace (velmi nebezpečné s ohledem na riziko „spálení“ dýchacích cest a udušení). Pokud se týče toluenu, jeho samotný prodej je omezen s účinností od 1.7.2006 takto: Toluen se nesmí uvádět na trh, do oběhu nebo používat jako látka nebo složka přípravků v koncentraci rovné 0,1 % hmotnosti nebo vyšší v lepidlech a barvách ve sprejích, které jsou určeny k prodeji spotřebitelům. Prodej ostatních přípravků obsahujících toluen není vyhláškou omezen. Samotný toluen lze nadále prodávat pouze živnostníkům a obchodním společnostem v souvislosti s provozováním jejich podnikatelské činnosti. Při nákupu jsou povinni se prokázat živnostenským listem, výpisem z živnostenského rejstříku nebo výpisem z obchodního rejstříku, které obsahují činnost, která souvisí s možným použitím toluenu. Pokud by se však týkalo např. případů, kdy jeden uživatel – „čichač“ nabízí toluen druhému a nabádá jej k užívání, tyto případy by bylo možno stíhat jako trestný čin šíření toxikomanie, neboť toluen dle shora uvedené definice nepochybně je návykovou látkou. Jak vidno, věc je poměrně složitá a zasloužila by si obsažnější výklad. V případě nejasností či potřeby doplnění nás prosím kontaktujte na tomto e-mailu nebo telefonicky, v případě zájmu lze záležitost konzultovat i osobně. S pozdravem Mgr. Hana Gajdošíková, advokátka vedoucí projektu Právní poradny A.N.O. ____________________________________________ § 283 Nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy (1) Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabídne, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo peněžitým trestem. (2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 a) jako člen organizované skupiny, b) ač byl za takový čin v posledních třech letech odsouzen nebo potrestán, c) ve značném rozsahu, nebo d) ve větším rozsahu vůči dítěti nebo v množství větším než malém vůči dítěti mladšímu patnácti let. (3) Odnětím svobody na osm až dvanáct let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán, a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví, b) spáchá-li takový čin v úmyslu získat pro sebe nebo pro jiného značný prospěch, c) spáchá-li takový čin ve velkém rozsahu, nebo d) spáchá-li takový čin ve větším rozsahu vůči dítěti mladšímu patnácti let. (4) Odnětím svobody na deset až osmnáct let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán, a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví nejméně dvou osob nebo smrt, b) spáchá-li takový čin v úmyslu získat pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu, nebo c) spáchá-li takový čin ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech. (5) Příprava je trestná. § 284 Přechovávání omamné a psychotropní látky a jedu (1) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu přechovává v množství větším než malém omamnou látku konopí, pryskyřici z konopí nebo psychotropní látku obsahující jakýkoli tetrahydrokanabinol, izomer nebo jeho stereochemickou variantu (THC), bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. (2) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu přechovává jinou omamnou nebo psychotropní látku než uvedenou v odstavci 1 nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. (3) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve větším rozsahu. (4) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve značném rozsahu. § 285 Nedovolené pěstování rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku (1) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu pěstuje v množství větším než malém rostlinu konopí, bude potrestán odnětím svobody až na šest měsíců, peněžitým trestem nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. (2) Kdo neoprávněně pro vlastní potřebu pěstuje v množství větším než malém houbu nebo jinou rostlinu než uvedenou v odstavci 1 obsahující omamnou nebo psychotropní látku, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, peněžitým trestem nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. (3) Odnětím svobody až na tři léta nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve větším rozsahu. (4) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve značném rozsahu. § 286 Výroba a držení předmětu k nedovolené výrobě omamné a psychotropní látky a jedu (1) Kdo vyrobí, sobě nebo jinému opatří anebo přechovává prekursor nebo jiný předmět určený k nedovolené výrobě omamné nebo psychotropní látky, přípravku, který obsahuje omamnou nebo psychotropní látku, nebo jedu, bude potrestán odnětím svobody až na pět let, peněžitým trestem, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. (2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, b) spáchá-li takový čin ve značném rozsahu, c) spáchá-li takový čin ve větším rozsahu vůči dítěti, nebo d) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch. § 287 Šíření toxikomanie (1) Kdo svádí jiného ke zneužívání jiné návykové látky než alkoholu nebo ho v tom podporuje anebo kdo zneužívání takové látky jinak podněcuje nebo šíří, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti. (2) Odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 a) jako člen organizované skupiny, b) vůči dítěti, nebo c) tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem. (3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 vůči dítěti mladšímu patnácti let. ... § 289 Společné ustanovení (1) Zákon stanoví, co se považuje za omamné látky, psychotropní látky, přípravky obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursory používané pro nezákonnou výrobu omamných nebo psychotropních látek. (2) Vláda nařízením stanoví, co se považuje za jedy ve smyslu § 283, 284 a 286 a jaké je množství větší než malé u omamných látek, psychotropních látek, přípravků je obsahujících a jedů. (3) Vláda nařízením stanoví, které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku podle § 285 a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu § 285. (4) Vláda nařízením stanoví, co se považuje za látky s anabolickým a jiným hormonálním účinkem a jaké je větší množství ve smyslu § 288, a co se považuje za metodu spočívající ve zvyšování přenosu kyslíku v lidském organismu a jiné metody s dopingovým účinkem ve smyslu § 288.