Jak na dealera v rodine
Tomas_K
Dobrý den. Náš synek (16 let) je uživatelem a prvoliniovým dealerem marihuany. Celkem asi i dost úspěšným (za víkend vydělá cca 2-3000,-Kč.). Před Vánoci 2009 jsme se dohodli, že toho do konce ledna 2010 nechá. Od té doby svou činnost jako dealer zintenzivnil, aby si vydělal co nejvíce a nyní již přestat nechce, dokud si prý nevydělá alespoň na notebook. Tvrdí, že dealerství ho naplňuje a navíc si snadno vydělá dost peněz. Naši finanční pomoc odmítá, "chce být samostatný" a zvykl si na život s dostatkem peněz, (stávající kapesné cca 900,- na měsíc by mu asi nestačilo). Začíná být slovně agresívní, padají výhrůžky typu "pokud mě udáte, tak Vám to zavařím a/nebo uteču z domu atp.". Aktuálně začal kondičně posilovat. Podporuji ho, ale obávám se že po vyprchání úvodního nadšení to stejně jako mnoho předchozích aktivit nechá. Navíc se obáváme i o vliv na mladšího syna (14), který s ním tráví dost času. Chceme si s ním ještě promluvit (=pomoc při získání zůstatku na notebook, exit strategie z dealerství, ..), ale chceme dodržet podmínku s ukončením dealování na konci ledna. Potřebujeme poradit jak postupovat při prosazení snahy, aby přestal marihuanu dealovat a ideálně i kouřit. Evidentně čeká na to co uděláme a bude se snažit to nějak obejít. Díky moc. Tomáš K.

Odpověděl: Uživatel Testovací
Dobrý den, musím se přiznat, že je pro mne zarážející, že jako rodiče tolerujete zjevně nezákonnou činnost Vašeho syna. Jistě byste namítnul, že děláte vše proti tomu a takové chování netolerujete, jen mám potřebu uvést i tento pohled ze zákona. Důrazně vašeho syna upozorněte, že páchá trestnou činnost, za kterou mu hrozí i v jeho věku trestní stíhání. Prodej nelegálních drog (což marihuana samozřejmě je) je trestán poměrně přísně, zvláště v případě prodeje ve větším rozsahu a nezletilým osobám, což je jeho případ. Váš syn má jistě svou hlavu. Jako rodič však můžete trvat na dodržování jasných pravidel co se týče například sdílené domácnosti. Píšete, že chce být samostatný, znamená to, že se sám o sebe stará? Šatí se, vaří si, platí podnájem atd. nebo se jen jedná o to, že si vydělává ilegálně peníze? Dále píšete, že je verbálně agresivní a vyhrožuje. Nerozumím tomu, jak či co Vám chce "zavařit" (v situaci kdy se dopouští trestného činu)? Určitě bych Vám doporučil společně navštívit nějakou rodinnou poradnu (poradny zaměřené na drogy v rodině, pedagogicko-psychologické poradny, atd.), kde byste si osobně a společně o situaci povídali a vyjasnili si své postoje a další vývoj. Ve chvíli, kdy komunikace v rodině je složitá, mohou nezaujatí odborníci být přínosnými mediátory komunikace, mohou pomoci s narušenou důvěrout atp. Kdybyste měl zájem, můžeme Vám dle trvalého bydliště vyhledat kontakty na takové poradny. Případně se dále ptejte. Jednání na rovinu, pevné hranice a jasná pravidla jsou v této situaci důležitá. Držím palce.