Závislost
Profesor
Krásný den, jeden můj dobrý kamarád bohužel pod vlivem dosti nešťastných událostí upadl do poněkud kuriozní závislosti-na barbiturátech. Bude nastupovat do léčebny na detoxikaci, což je jistě správný krok. Rád bych se o těchto látkách něco bližšího dověděl, abych jeho stavu lépe porozumněl. Neznáte prosím nějakou literaturu, která se blíže věnuje barbiturátům? Děkuji

Odpověděl: Uživatel Testovací
Dobrý den, nevím, do jaké hloubky Vás problematika zajímá a zda mohu odkázat na cizojazyčnou literaturu, tedy následují jen obecnější odkazy. Případně se ještě doptejte. Definice z http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/b/barbituraty : Skupina látek se silně tlumivými účinky na CNS, např. amobarbital, pentobarbital, phenobarbital a secobarbital. Jsou užívány jako antiepileptika, anestetika, sedativa, hypnotika a méně obvykle jako anxiolytika (léky proti úzkosti). Akutní a chronické užívání má podobné účinky jako užívání alkoholu. U barbiturátů se vyskytuje riziko smrtelného předávkování, protože jejich hladina v krvi u toxické dávky není o mnoho vyšší než u dávek podávaných pro léčebné účely. Mají tedy nízké bezpečné rozpětí. Bezpečnější benzodiazepiny později nahradily barbituráty ve většině indikací, jako sedativa/hypnotika nebo anxiolytika. Tolerance na barbituráty se vyvíjí rychle, škodlivé účinky a riziko závislosti jsou vysoké. U pacientů, kteří užívají tyto látky po dlouhý čas, se často rozvíjí fyzická a psychická závislost, a stejné riziko je při překračování předepisovaných dávek. Kombinace barbiturátů s jinými látkami, které mají tlumivý účinek na centrální nervovou soustavu, jako je například ethanol nebo antihistamika, může způsobit vážný útlum a smrt. Na Wikipedii najdete také pár odkazů http://cs.wikipedia.org/wiki/Barbiturát . V AJ jsou velmi podrobné informace http://www.erowid.org/chemicals/barbiturates/barbiturates.shtml . Pokud Vás zajímají odborné farmakologické informace, tak doporučuji: Dagmar Lincová, Hassan Farghali et al.: Základní a aplikovaná farmakologie Hynie, S.: Psychofarmakologie v praxi, Farmakologie látek ovlivňujících CNS a senzorický systém