Alkohol, mozek
an.
Mám otázku ohledně regenerace mozku(kognitivních funkcí,nehledě nato jestli je morfologická obnova úměrná návratu k. funkcí) po užívání alkoholu. Moc mě trápí fakt, že se mi nevrátí VŠECHEN ztracený intelekt. Jestli se úplně nevrátí asi mě to zdrtí :-(. Vždy jsem si na svý inteligenci zakládal...Informace: Začal jsem pít na konci 17 let a trvalo to 3 roky. Na začátku to bylo jen každý pátek 80ml(4 jednotky?). VELMI zvolna se to stupňovalo, po roce to začalo být i o sobotě, po dalším roce obden. Několik nedávných měsíců už to bylo denně a poslední měsíc to bylo 5jednotek denně. Pak jsem přestal. Samozřejmně po celou dobu existovaly chvíle, kdy jsem několik týdnů nepil. Mohl bych ten průběh popsat přesněji, ale pro zjednodušení stačí zprůměrované "po tři roky tři jednotky denně(60ml)". Vážím 75kilo a důležitá informace je, že jsem už před chlastáním měl léčené deprese a soc. fóbii. Zajímá mě jak rychle a jak moc se moje kognice zlepší. Připadám si trochu hloupější, ale možná to zveličuju. Než jsem začal pít, měl jsem doktorem naměřené IQ 116. Chtěl bych, ale nějaký reálný názor, ne zastaralé "neurony se nové nerodí" záležitosti. Další menší věc je, že podle studií kouření koliduje s obnovou funkcí a po začátku abstinence. http://www.sciencedaily.com/releases/2009/05/090511164225.htm Znamená to, že když budu kouřit do deseti cigaret denně(Začal jsem před pár měsíci) tak bude případná obnova pomaleší nebo nikdy nebude taková jako kdybych nekouřil? Co mám dělat abych se zregeneroval?:-( Děkuji!

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, i když jste se snažil své užívání alkoholu popsat, nevyplývá z Vašeho dotazu např. to, o jaký alkohol se jednalo (pivo, víno, tvrdý alkohol) – rozdíl je v tom, zda vypijete 3 jednotky vína a piva nebo tvrdého alkoholu. Nepíšete nic o tom, zda jste měl s užíváním a hlavně pak s následnou abstinencí problémy apod. Nicméně i tak soudím, že dávky alkoholu, které popisujete by neměly způsobit poruchu kognitivních funkcí ani intelektu (bezpečná dávka pro zdravého dospělého člověka je podle expertů Světové zdravotnické organizace do asi 20 g 100 % lihu za den - 16 g pro ženu, 24 g pro muže - což je asi do půl litru piva nebo 200 ml vína, 50 ml destilátu). K postižení kognitivních funkcí vlivem alkoholu jsem našla tyto informace (kopíruji z http://www.drogy.net/portal/alkohol/zavislost-2/alkohol-poskozeni-poznavacich-funkci-a-neprospech-ceskych-studentu-_2006_02_13.html): … „Alkohol však působí i těžké a dlouhodobé poruchy paměti a poznávacích funkcí. Parsons (1998) popisuje postižení kognitivních funkcí už o osob, které pijí více než 21 standardních sklenic týdně (standardní sklenice odpovídá přibližně malému pivu nebo malému panáku). Tento autor hovoří o kontinuu od mírných poškození mozku u sociálně adaptovaných pijáků alkoholu až těžkým poruchám u neléčených závislých. Kang a Gastfriend (2003) uvádějí, že okénka (mezery v paměti po požití alkoholu) nastávají často v důsledku rychlého zvýšení hladiny alkoholu v krvi a mnohdy jsou předzvěstí rozvoje závislosti. Jiná nedávná práce popisuje zhoršení paměti, zejména ve složce výbavnosti, u osob, které prodělávaly odvykací stav po alkoholu (Seifert a spol., 2003). Moderní zobrazovací metody prokázaly u těžkých pijáků alkoholu úbytek mozkové tkáně - zejména v oblasti kůry čelního laloku, která souvisí s vyššími duševními funkcemi, a mozečku, který je důležitý pro rovnováhu a patrně i pro některé aspekty učení. Příznivou informací je to, že u od alkoholu abstinujících osob s takto poškozeným mozkem dochází k reorganizaci mozkových buněk a k zvětšování objemu mozkové tkáně. Tomu odpovídá postupné zlepšování paměti, prostorové orientace i pozornosti v průběhu několika měsíců až jednoho roku…“ Vzhledem k tomu, že Vámi uváděné dávky alkoholu jsou hluboko pod hranici, která je výše uvedena si myslím, že není třeba se zabývat ani vlivem kouření na regeneraci Vašeho mozku (kouření má ale i řadu jiných negativních dopadů na lidský organismus). Doporučuji Vám samozřejmě abstinovat, pokračovat v léčbě uvedených psychických problémů (mohou být příčinou užívání alkoholu) a mozek můžete trénovat – najděte si činnosti, které vás budou bavit - učte se jazyky, choďte do divadla, čtěte, cestujte, hrajte na nějaký nástroj, dokonce i sport je pro kondici mozku důležitý. Pokud je kondice Vašeho mozku pro Vás důležitá, můžete si pořídit např. knihu: Příručka pro uživatele mozku, autor: Howard Pierce, nakladatelství Portál, 2005. Informace o tom, jak působí alkohol na mozek si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice Co dělají drogy v mozku (v pravém sloupci). Mějte se hezky.