Rodič alkoholik
Martina
Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu, jaké možnosti má rodina, když jeden z jejích členů, konkrétně mamka, je silně závislý na alkoholu? Máma pije pravidelně už něco přes 10 let, myslím, že měla klasický průběh, kdy na počátku se jí vše zdálo v pořádku a následně už nedokázala ukočírovat sama sebe ani svojí chuť se opít. Pije víno, zejména doma, do hospody moc nechodí. Je drobounká, navíc minimálně jí. Taktéž je agresivní a odmítá jakoukoliv pomoc, jen začne nadávat a tvrdit, že je ok. Došlo to tak daleko, že už mnohokrát upadla a zranila se nebo zůstala nějakou dobu v bezvědomí, ale do nemocnice a na testy nikdy nechtěla. I když jsme jí zavovali sanitku, sehrála před doktory "divadýlko", jak jí vlastně nic není a šla domů. Bohužel, na žádném oddělení jí nikdo důkladně nevyšetřil a chtěli jí mít co nejdříve z krku. V únoru tohoto roku přestala chodit do práce a od té doby jen sedí doma a pije. Už se nedokáže ani normálně pohybovat, jen se tak potácí a na rukou a nohou má temně fialové skvrny od podkožního krvácení či tak něčeho. Většinu dne je navíc "mimo" i psychicky, nereaguje, když jí člověk něco říká a mluví z cesty. Stejně tak už přestala dodržovat i naprosto běžné zásady hygieny, jako je čištění zubů apod., a čím dál častěji, místo aby šla na záchod, prostě to ustí do kalhot nebo na zem. Jakmile jsme se jí ale snažili dostat, i podnapilou, do nemocnice, vzpírá se a není možné s ní hnout. Nechápu, kde se v ní ta síla bere, když se nedokáže ani sama pomalu zvednout ze židle, ale jakmile se řekne slovo léčení či nemocnice, hned kolem sebe začne mlátit rukama, škrábat a ječet na nás, ať jí dáme pokoj. Vím, že k tomu, aby šla do léčebny je třeba její souhlas, což se nestane, když už nechala věci zajít tak daleko a stále se sebou nechce nic dělat, tak bych ráda věděla, jaké máme jako rodina možnosti? Je to hrozná beznaděj a psychický týrání pro mě, taťku i sestru, za všechny ty roky utrpení už si přejeme jen, aby to skončilo, zvlášť, když víme, že mamce nestojíme za to, aby se sebou něco udělala. Ani nevím, jestli v tomhle stadiu je ještě nějaká léčba možná. Vyšetření od doktorů nemáme, ale pochybuji, že v ní zůstal jediný zdravý orgán. Můžete mi, tedy, poradit, jestli máme nějakou možnost mamce zařídit léčení nebo co s ní vlastně můžeme dělat? Předem děkuji a omlouvám se za délku textu:o) S pozdravem Martina

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace Vaší rodiny je opravdu vážná a nezáviděníhodná. Vzhledem k závažnosti doporučuji Vám i otci navštívit odborníka na alkoholovou závislost a o možnostech řešení této situace, případně o strategii, která by pomohla matku k léčbě motivovat se poradit – jistě s podobnými případy mají např. v AT poradnách či přímo v psychiatrických léčebnách zaměřených na léčbu závislostí zkušenosti. Vzhledem k rozsahu problému je však potřebná osobní konzultace. Pokud by matka svým chováním ohrožovala sebe či své okolí, pak je možná i nedobrovolná hospitalizace - ta je možná nařídit člověku, který jeví známky duševní choroby nebo intoxikace a ohrožuje svým chováním na zdraví či životě sebe nebo své okolí. Typickým příkladem je podle lékařů člověk s alkoholickou psychózou, který například vidí nebo slyší neexistující osoby a pod vlivem těchto halucinací jedná anebo např. ten, komu otrava alkoholem ohrozila život. Doporučení k hospitalizaci bez souhlasu pacienta tohoto typu může vystavit kterýkoliv lékař a o přijetí do příslušného zařízení rozhoduje lékař tohoto zařízení. Problém se závislostí matky se sice tímto krokem nevyřeší – hospitalizace je možná pouze po dobu, po kterou trvá akutní nebezpečí, ale možná byste jako rodina získali alespoň možnost si s matkou promluvit a pokusit se jí motivovat k léčbě (např. formou ultimáta). Kontakty na vhodná zařízení, kde byste se mohli poradit, najdete buď na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište kde bydlíte a já se pokusím kontakty vyhledat. Informace o tom, jak může rodina přistupovat k alkoholikovi a další informace o alkoholismu si můžete přečíst např. na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách (Legální látky - Alkohol)nebo na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám hodně síly ke zvládnutí této nelehké situace.