Alkoholik který se nechce léčit...
Evillin
Bratr mého nevlastního otce je alkoholik, už byl na léčení, ale pokračuje to dál a je to horší. Přišel o práci, nemá peníze, bydlí u matky- dneska jí dokonce ukradl peníze a šel si pěšky na benzínu koupit láhev. Jeho matka je z toho na zhroucení, můj nevlastní otec už toho má taky dost.Ale co s ním, když nechce přespat a do léčebny ho nevemou pokud není střízlivý a nechce přestat pít? Je rozvedený, má dvě děti, musí platit alimenty, má úvěr a nemá žádný příjem...na cokoliv vám odpoví jestli ho někam dovezete, že by si koupil chlast. Nic ho nezajímá. Tenhle problém se stal problémem celé naší rodiny.A my nevíme na koho se obrátit. Na záchytce ho nevemou- jenom když ho tam doveze policie. To stojí jeho matku 4000Kč a druhý den on podepíše papír a je venku. Je namol už 14 dní, nic nejí, zvrací,2 dny už nespal, pomočuje se. Prosím za nás všechny o radu, na koho se máme obrátit? Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace, kterou popisujete je jistě pro celou Vaší rodinu velmi vyčerpávající, zvláště pak pro matku, u které její syn alkoholik bydlí. Trvejte celá rodina na tom, že se dotyčný musí jít léčit. Nedávejte mu peníze, své peníze zajistěte tak, aby je nemohl ukrást. Odstraňte všechen alkohol z jeho dosahu. Neplaťte za něj dluhy a neřešte problémy, které mu v souvislosti s pitím alkoholu vznikají (pozor na případnou exekuci), člověk často pod tíhou problémů s léčbou souhlasí. Pokud selžou všechny pokusy dotyčného přesvědčit k léčbě a jeho stav bude natolik vážný, že nebude možné jiné řešení, tak existuje omezená možnost nedobrovolné léčby (převzato z www.alkoholik.cz): 1.Jde o stav, kdy osoba jeví známky duševní choroby nebo intoxikace a ohrožuje sebe nebo své okolí. Typickým příkladem je pacient s alkoholickou psychózou, který např. vidí Marťany nebo slyší hlasy neexistujících lidí a pod vlivem těchto halucinací jedná. 2. Podobná situace může nastat u člověka po sebevražedném pokusu nebo po život ohrožující otravě alkoholem. 3.Poněkud sporné je, když se člověk závislý na alkoholu „rozpil“, není schopný pití zastavit sám, riskuje vážné následky, ale léčbu odmítá. Někdy lze uvažovat o krátkodobé nucené léčbě i v tomto případě. Je to však velmi sporné a je samozřejmě lepší, když se člověk závislý na alkoholu k léčbě rozhodne dobrovolně (třeba i pod tlakem okolností a vlivem okolí). Doporučení k nucené léčbě tohoto typu může vystavit kterýkoliv lékař a o přijetí do příslušeného zařízení rozhoduje lékař tohoto zařízení. 4.Někdo se dopustil trestného činu a léčbu (ambulantní nebo ústavní) mu nařídil soud. Vzhledem k tomu, že situace celé Vaší rodiny je velmi složitá, vyhledejte odborníka na alkoholovou závislost a poraďte se, jaké možnosti máte (ať již se jedná o aktuální řešení současné situace či o dlouhodobý postup vůči dotyčnému). Ve většině měst fungují AT ambulance či poradny, kontakty můžete najít na adrese www.drogy.net nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Také můžete telefonicky kontaktovat Linku krizové intervence Psychiatrické léčebny Bohnice, telefon: 284 016 666, poskytuje nepřetržitou telefonickou pomoc lidem v krizi či jejich rodině. Informace o alkoholu si můžete přečíst na stránkách www.alkoholik.cz. Přeji Vám hodně síly při řešení této složité situace.