množství
Zvědavec
Dobrý den, slyšel jsem o tom že má být nový zákon na to jaké množství různých drog u sebe může člověk držet, mohli byste mi prosím napsat jak to s tím tedy je? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, níže vám posílám navrhovaná množství vybraných drog, která budou posuzována ze zákona jako "malá" + článek, který k tomuto tématu vyšel v Lidových novinách. Jen bych ráda připomněla, že se jedná o návrh, který dosud neprošel schválením parlamentem a sněmovnou. V případě schválení by měl začít platit od ledna 2010. Větší než malé množství drog Marihuana: více než 50 gramů drogy s obsahem minimálně 3 g látky THC; LSD: 5 papírků či tablet s min. 0,00025 g účinné látky; Lysohlávky: více než 40 plodnic s min. 0,05 g látky; Pervitin: více než 3 gramy s min. 1,8 g účinné látky; Kokain: více než 3 gramy s min. 1,8 g účinné látky; Heroin: více než 5 gramů s min. 1,2 g účinné látky; Extáze: více než 5 tablet nebo 1 g substance s 0,015 až 0,6 g účinné látky podle druhu Vláda přesně určí, jaké množství drog je trestné Lidové noviny | 14.8.2009 | rubrika: Titulní strana | strana: 1 | autor: ADÉLA ČABANOVÁ Do připomínkového řízení jde návrh závazné tabulky, kolik jednotlivých drog může člověk přechovávat, aniž by mu hrozilo trestní stíhání a soud. Poprvé se bude jednat o závazný dokument - nařízení vlády. Jednoznačně upřesní, co se v zákoně myslí "větším než malým" množstvím drogy. Dosud to mohli jednotliví policisté i soudci posuzovat různě. Za pouhý přestupek by podle nového návrhu předloženého ministerstvem spravedlnosti platilo například přechovávání tří gramů pervitinu, pěti tablet extáze, 50 gramů marihuany nebo pěti papírků LSD. "Nějaká množství větší než malá už byla ustanovena dřív, ale byla právně nezávazná. Byla to pomůcka pro policisty a státní zástupce," vysvětluje Tomáš Zábranský z Centra adiktologie, který se na přípravě nařízení podílel. "Soudy dosud rozhodovaly podle vlastního uvážení a docházelo k excesům na obě strany. Jeden soud řekl, že půl gramu pervitinu je množství větší než malé, druhý soud řekl, že půl kilogramu marihuany ne," uvedl. To, že dosud nebyly tresty za přechovávání drog předvídatelné, potvrzuje i Ivan Douda z Drop In. "Bylo jen na policistech, jestli udělají zákrok, když někoho viděli kouřit trávu, potom jestli to zhodnotí jako přestupek nebo trestný čin, a pak když už to šlo k soudu, byly velké rozdíly mezi rozsudky jednotlivých soudů, ale i v rámci soudu mezi soudci," popisuje Douda. Záměrem trestního zákoníku i navrhovaného nařízení vlády bylo mimo jiné nestíhat uživatele drog, ale ty, kdo je prodávají. Při jasném stanovení většího než malého množství drogy by se měl snížit počet prováděných drahých chemických analýz i stíhaných uživatelů drog. Policii i soudům by se tak měly uvolnit ruce pro stíhání těch, kdo se proviní více. Návrh zavádí nový přístup k hodnocení množství přechovávaných drog. Kromě prosté váhy drogy počítá i s tím, kolik v ní je účinné látky. Pokud tedy někdo bude mít více než 50 gramů marihuany, ale nebude v ní víc než tři gramy THC, nebude mu hrozit soud. "Snažili jsme se odlišit jednotlivé samozásobitele a zároveň neulehčit situaci velkopěstitelům, kteří prodávají hotový produkt," vysvětlil Zábranský. Kdo bude přechovávat větší množství drogy, tomu hrozí trestní stíhání. I pak ale může soud přihlédnout k různým okolnostem. Navrhované nařízení vlády navazuje na nový trestní zákoník a má začít platit - stejně jako novela - od ledna 2010. Vládní dodatek k zákonu ale ještě projde připomínkami, a jednotlivá kritéria se tak mohou případně změnit. V novém zákoníku byly zároveň sníženy tresty pro lidi, kteří si sami pro svou potřebu pěstují konopí. Rozlišuje také takzvaně měkké a tvrdé drogy. Nově se také do zákona dostal zvláštní paragraf, ve kterém se mluví jen o pěstování konopí a psychotropních hub. "Reagujeme na to, jak jsou měkké a tvrdé drogy ve společnosti přijímány. Je správné rozlišit, že za ty měkké má být nižší trest," obhajoval loni opatření tehdejší ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil.