metadon?
kamarád
Dobrý den, kamarádka bere 1-2x denně heroin injekčně. Prý chce přestat a údajně by jí pomohla léčba na metadonu. Nikdy jsem nepřišel do styku s narkomany tak nevím zda je možno se tímto způsobem závislosti zbavit? Můžete mi poradit kam se případně orátit s pomocí o léčbu, jak dlouho zhruba může takové léčení trvat a jaká je šance že toho nechá? Nevím jak dlouho je na tom závislá. Pochází nedaleko od Ústí n/L.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamarádku obavy a že byste jí rád pomohl. Metadonová léčba v ČR existuje, jedno z center, kde se poskytuje, je i v Ústí n. L. (viz kontakt níže). Metadon je substituční látka, která je určená k léčbě závislosti na opiátech, mezi které heroin patří. Základní informace o léčbě metadonem a jak probíhá, se můžete dozvědět na našem webu na www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=49. Pro metadon je nutné denně docházet do metadonového centra a dodržovat podmínky substituční léčby, jinde není metadon dostupný (není možné jej získat na předpis lékaře a/nebo v lékárně). Léčba je bezplatná. Podmínky pro vstup se různí, základním předpokladem je plnoletost a předchozí dlouhodobá závislost na opiátech. Dříve se požadovalo, aby klient měl za sebou již nějaké neúspěšné pokusy o léčbu vedoucí k úplné abstinenci (např. v léčebně), nyní ale tento požadavek nebývá striktní. V ČR se v současnosti užívá i další látka, buprenorfin (v lécích Subutex a Suboxone), kterou může předepsat lékař. Léčba se hradí, lék neproplácí pojišťovna. Více o buprenorfinu se dozvíte také na našem webu www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=58. Asi by bylo nejlepší, pokud by se kamarádka mohla nejprve o vhodném typu léčby poradit. Existují kontaktní centra pro uživatele drog, kde kromě služeb jako je výměna injekčních stříkaček a zdravotní ošetření, poskytují také poradenství a pomoc při zprostředkování léčby. Níže uvádím kontakt na KC v Ústí n. L. Služby KC může využít bezplatně a anonymně, může přijít i bez objednání v otevíracích hodinách. Pokud jí chcete pomoci, můžete jí předat kontakty a případně jí tam doprovodit. Bohužel pokud ona sama nebude chtít pomoc využít, tak se s tím mnoho dělat nedá. Uvidíte, jak bude reagovat. Když by bylo potřeba, tak znovu napište. Ústí nad Labem, Kontaktní centrum pro drogově závislé Drug out club, o.s. Velká Hradební 47/13, Ústí nad Labem, 400 01 telefon: 475 210 626 Mgr. Radka Kobližková http://www.drugout.cz Ústí nad Labem, Masarykova nemocnice Substituční léčba-metadon Sociální péče 12A, Ústí nad Labem, 401 13 telefon: 475 683 133 MUDr. Judita Jansová http://www.mnul.cz