kvartální alkoholismus
nela
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. Můj přítel začal mít asi před deseti lety problém s alkoholem. Asi po pěti letech skončil na dvoumesíčním léčení. Zpátky se mi vrátil úplně jiný člověk. Byly to jedny z nejkrásnějších dnů našeho vztahu. I přesto, že měl občas chuť, měl vždycky ohromně pevnou vůli a vydržel. Asi před dvěma roky to přišlo znovu, ale tentokrát formou kvartálního alkoholismu. Tzn. měsíc, dva abstinoval a najednou třeba týden v kuse pil a dalších pět dní měl neuvěřitelné bolesti. Přesto se z toho opět díky své vůli dostal a další roky nepil. Dnes je to ale už podruhé během dvou měsíců, co si prodělává opět svůj kvartál. Problém je jeho zdravotní stav, je zcela na dně. Odjakživa měl zdravotní problémy, je velmi hubené postavy. Jeho překážkou není nezájem se léčit ale to, že nevěří, že by mu mohl někdo pomoci. Není to, jak běžný alkoholismus, při kterém je v léčebně donucen měsíce abstinovat. Může v tomto případě pomoci léčebna, když by stejně po dobu léčby třeba ani neměl svůj "kvartál"- tedy potřebu pít?Poraďte nám, prosím, kam se obrátit. Je možné se vůbec z kvartálního alkoholismu dostat? Děkuji za dpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, problém není jenom v tom, že má přítel zdravotní problémy způsobené pitím, ale také v tom, že kvartální alkoholismus, ačkoliv nevzbuzuje dojem pravé závislosti - závislostí je a je třeba k ní takto přistupovat. Takže z kvartálního alkoholismu je možné se dostat stejně jako z každé jiné závislosti. Pro začátek se obraťte na poradnu zabývající se alkoholovou závislostí – při osobním kontaktu s přítelem zde lépe zhodnotí,jaká léčba by pro něj byla nejvhodnější. Jistě bude možné se zde domluvit na ambulantní léčbě, která může být dlouhodobá (a tedy zasahující do jeho kvartálů) a může příteli pomoci zmapovat „spouštěče“ jeho recidivy – rizikové situace a myšlenky a pomůže mu vytvořit jakýsi plán toho, jak se chovat, pokud se tyto spouštěče objeví. Také zde mohou lépe posoudit, zda jeho pocity beznaděje nejsou příznakem např. deprese, která může být i příčinou jeho problémů s alkoholem. Můžete se obrátit na AT poradnu (funguje v každém větším městě)a pokud jste z Prahy nebo je pro Vás Praha dostupná – může přítel kontaktovat např. Denní psychoterapeutické sanatorium „Ondřejov“ - Oddělení pro léčbu závislostí,Nad Ondřejovem 36,140 00 Praha 4,e–mail: dpszavislosti@ondrejov.cz,tel.:241 442 793, mobil: +420 775 707 004. Zde kromě úvodní konzultace,která zmapuje situaci ohledně závislosti, zařízení nabízí několik ambulantních programů(ambulantní skupiny, individuální psychoterapie, rodinná terapie). Další kontakty ve Vašem regionu si můžete vyhledat na adrese www.drogy.net.cz pod heslem databáze kontaktů nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Informace o alkoholu si můžete přečíst na stránkách této poradny nebo na adrese www.drogy.net.cz nebo www.alkoholik.cz. Držím Vám oběma palce.