THC při policejních kontrolách
dzanek
Dobrý den! Mám dotaz ohledně měření thc u řidičů policií ČR. Za kolik hodin po vykouření jednoho jointa průměrně silné marihuany mohu legálně za volant? Jaká právní úprava toto konkrétně řeší? Děkuji za odpověd

Odpověděl:
Dobrý den, zjednodušeně řečeno - zda jste aktuálně pod vlivem THC určuje to, zda máte v organismu tzv. "aktivní THC" nebo metabolity THC. Pokud jsou to jen metabolity THC, znamená to, že jste někdy v minulosti THC požil, ale na vaše smysly to již nemá žádný vliv, pokud je to aktivní THC, jste "pod vlivem". Orientační testy (ze slin, z potu, z moči) prokazují i metabolity THC, pro přesné rozlišení je třeba provést laboratorní test z krve. Proto v případě pozitivního orientačního testu je třeba trvat i na provedení testu krve. Metabolity THC se dají zjistit relativně dlouhou dobu - až jeden měsíc (výjimečně i déle) po posledním užití, v závislosti na intezitě předchozího užívání. "Aktivní THC" je v organismu mnohem kratší dobu, uvádí se max. 18 hodin. Níže vám kopíruji článek na toto téma. Pokud by bylo ještě něco nejasného, nebo jste měl konkrétní právní problém, můžete se obrátit na Právní poradnu A.N.O., která poskytuje bezplatné právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Kontakt najdete v pravém sloupci na těchto stránkách. Marihuana a nový silniční zákon 13.07.2006 Reflex | 13.7.2006 | rubrika: Reflexe | strana: 16 | autor: JIŘÍ X. DOLEŽAL Poslední měsíc mi chodily denně dva nebo tři maily velmi podobného obsahu: "Chtěl bych se touto cestou zeptat, jestli náhodou nevíte nebo byste nemohl zjistit, jak to bude od 1. 7. s měřením THC v krvi. V rádiu jsem slyšel, že řízení pod vlivem alkoholu a omamných látek je trestný čin. To mi je jasný. Dál mi je jasný, že to budou měřit. Budiž, ale jak jsem si to měl uvědomit před měsícem? Bude naprosto nespravedlivé, když mě za volantem chytí. Střízlivého, nezhuleného, a přesto když mi policisté provedou testík na přítomnost THC, tak bude pozitivní." Osmadvacátého června pak MF Dnes otiskla článek s názvem Soud za "trávu" straší řidiče, i když ji dlouho nekouřili, a e-mailů mi rázem přišlo asi třicet. Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas v článku novinářům sdělil, že k obvinění řidiče z trestného činu řízení pod vlivem psychotropní látky - jazykem zákona ve "stavu vylučujícím způsobilost k řízení" - bude stačit jakékoliv množství THC. "Jestli ta látka má, nebo nemá účinek, už rozhodne soud, policista nic takového rozhodnout nemůže a ani to rozhodovat nebude," řekl doslova. OSMNÁCT HODIN Podobnou otázku jako čtenáři jsem si samozřejmě jako dlouholetý habituální kuřák marihuany kladl také a vyvolávala ve mně masívní úzkost. Obrátil jsem se proto na MUDr. Tomáše Zábranského, Ph. D., vedoucího pro vědu a výzkum Centra adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a mezinárodního drogového experta, aby mi vše vysvětlil. Nejdříve jsem si vyslechl několik poměrně kritických připomínek na adresu zmíněného článku i vyjádření dopravní policie a pak jsem se dozvěděl následující. Klíčovým termínem jsou "metabolity THC" - THC je účinná látka marihuany, metabolit je látka, v niž organismus onu do těla vpravenou účinnou látku metabolismem proměňuje. THC způsobuje stav, kterému říkáme "být zkouřenej". THC se dostává do krevního oběhu a vzápětí do mozku téměř okamžitě, jakmile začne konzument trávu hulit, a v průběhu asi dvanácti hodin (a u někoho již po šesti hodinách po konzumaci) jej tělo přemění v neaktivní metabolity THC - konkrétně v její sůl THCOOH. Ta je v těle dohledatelná asi týden po vykouření jednoho jointa člověkem, který obvykle nekouří. U chronického kuřáka je detekovatelná asi šest týdnů, u Doležala dva až tři měsíce. Přitom však THCOOH psychoaktivní není. To znamená, že nejste, i když ji máte v krvi, zkouřenej a není narušena ani vaše schopnost řídit motorové vozidlo. "Aktivní THC metabolity by měly z krve zmizet do dvanácti hodin po konzumaci, schopnost řídit auto by měla být v pořádku nejpozději osmnáct hodin po konzumaci. Pokud policie zjistí řidiči ve slinách přítomnost THC, jeho metabolitu nebo jiné příbuzné látky (což slinný test neumí odlišit), musí postupovat dál - test je pouze orientační a nemá sílu důkazu. Odveze tedy řidiče na odběr krve a z ní v toxikologické laboratoři jasně rozliší aktivní a neaktivní metabolity. Pokud bude mít řidič v krvi pouze ty neaktivní, laboratoř policii sdělí jen, že v krvi nebylo nalezeno THC; řidič je tedy bez sankce a nález nelze použít ani pro ,nechtěný únik informace' typu ,měl teď zrovna štěstí, ale kouřil to včera' - policii nebude sděleno, jakou přesně látku jejich slinný test falešně detekoval. Pokud ale někdo krevní odběr a laboratorní test odmítne, bude se na něj hledět, jako by zhulený byl -a přijde na místě o řidičák. Jakkoliv má ta procedura i testy samotné řadu nedokonalostí, na jejichž vysvětlování tu není prostor, je popsaný postup analogický vyšetření na alkohol - a tak je celá ta hysterie poněkud neadekvátní." VYSPAT SE Nechal jsem si od dr. Zábranského těch pár vět třikrát zopakovat. Taková informace totiž říká, že nového silničního zákona se musejí skutečně bát jenom ti, co řídí vyhulení. A ti ať se bojí tak, že si za volant nesednou! I když není marihuana zdaleka tak riziková pro řízení jako alkohol, který zvyšuje ochotu riskovat a soutěžit, rozhodně za volant nepatří. Zbývá ptát se na poslední - jak řidič pozná, že po jointu už může řídit? Testery na alkohol koupíte v každé lékárně, spolehlivé testy na THC rozhodně ne. Stačí zapamatovat si údaje od doktora Zábranského - dvanáct až osmnáct hodin po poslední konzumaci z krve zmizí poslední detekovatelné THC - a radu nížepodepsaného starého feťáka: Plná koncentrace k řízení se kuřákovi vrátí teprve poté, co se po konzumaci konopí pořádně vyspí!