chci pomoc kamarádce od pervitinu
Ahoj Chtěla bych nějak pomoci kamarádce od závislosti na pervitinu, ale nemám ponětí jak na to. Snažím se s ní o tom mluvit, ale zdá se mi to málo. Nevím jakou jí mám dát motivaci pro život bez drog, a vůbec jakou motivaci pro život. Vidí teť všechno černě.Jsem bezradná a strašně mě ta neschopnst vadí. Prosím poraďte mi nějak. Děkuje Lucie

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamarádku starost a že byste jí chtěla pomoci. Možná kdybyste napsala o situaci víc, mohli bychom Vám lépe a konkrétněji poradit. Bohužel nevím, kolik je kamarádce let, jak dlouho pervitin bere, zda ho bere injekčně nebo ne, zda má nějaké další potíže související s užíváním drog (zdravotní, potíže v práci/škole, právní problémy) a jak se ona vlastně k problému staví. Píšete, že "vidí všechno černě" a z toho bohužel nedokážu rozpoznat, zda je rezignovaná a nechce s tím nic dělat nebo by chtěla a má obavy z budoucnosti a z toho, zda se jí podaří přestat. Nevyčítejte si rozhodně, že pro ní děláte málo nebo že jí neumíte pomoci. V takových případech mohou být blízcí oporou, ale zodpovědnost za to, že někdo bere drogy/přestane brát drogy je pouze na dotyčném, nikoli na Vás. Leckdy je navíc potřeba využít odbornou pomoc, na léčbu ze závislosti laická pomoc prostě někdy nestačí. Napište mi víc podrobností a zkusíme něco vymyslet. Zatím držím palce.