Problém s analgetiky
Sára
Dobrý den, už dlouho mám velký problém, se kterým si jak se stále dokola přesvědčuji, zřejmě sama nedokážu poradit. Před dvěmi lety jsem měla autonehodu a dost těžké zranění krční páteře. Nechci se o tom příliš rozepisovat, vpodstatě se jedná o to, že mi doktoři předepisovali tramal na bolesti. Protože od té doby stále trpím hroznými bolestmi hlavy, beru jej pořád. Jenže dnes už mi jeden nezabere, musím si brát dva, někdy i tři najednou a každý den. Obávám se, že se jedná o závislost. Když jsem si to přiznala, tak mě to dost děsí. Zkusila jsem tramal nebrat, ale je to jako v začarovaném kruhu. Na bolest mi nezabral žádný jiný lék a navíc mi bylo příšerně zle. Přes den jsem byla hrozně unavená, večer jsem se začala třást zimou a když jsem si lehla, tak jsem se zase hodně potila. Prostě příznaky jako při chřipce, nemohla jsem spát, ale nebyla jsem schopná si třeba číst, nebo vůbec něco dělat. Noc jsem nějak přetrpěla, ale ráno, když jsem šla do práce, tak to byla hrůza, měla jsem pocit, že tam nedojdu. Vydržela jsem to takhle tři dny, ale pak začala zase bolest hlavy a já si vzala tramal. Teď jsem pevně rozhodnutá s ním přestat, i ty bolesti hlavy jsou možná jen psychické, nebo by mi zabral jiný lék, na neurologii mi paní doktorka řekla, že zřejmě ne, ale přesto jsem jí poprosila, aby mi napsala něco jiného, mám tedy surgam, ale ještě jsem ho nezkusila. Každopádně tramal už nechci, ale bojím se, že až mi bude zase tak zle, že si jej vezmu. Je to hrozné, ale někdy jsou dny, kdy jich beru i 5 až 6. ( I Tramal retard 100 ). Prosím poraďte mi, jak mohu aspoň zmírnit ten absťák, či co mám dělat? Mám velmi náročné povolání, na psychiku i na čas, běžně pracuji 12 hodin denně a často i o víkendech a nemohu si vzít více než zýden dovolené. Takže to musím zvládnout sama a při práci, mám šanci to dokázat? A jak dlouho asi bude trvat, než se budu cítit zase normálně? Prosím, poraďte mi, jak mám postupovat, v tuto chvíli už nenávidím sama sebe, že jsem se dostala do téhle situace a že mi trvalo tak dlouho, než jsem si připustila, že to není normální. Zřejmě by bylo nejlepší zajít k vám, ale nevím jak a kde se objednat. Děkuji za jakoukoliv radu i pomoc.

Odpověděl: Jakub Minařík
Souhlasím, že asi fakt problém máte. Ta "chřipka" byl nejspíš slabší absťák. Je samozřejmě otázka, jak vážné jsou obtíže které máte - je možné, že analgetika opiátového typu jsou nezbytná, ale to je spíše menší pravděpodobnost. Ta bolest hlavy může mít ale spoustu příčin a některé jsou ovlivnitelné, jiné méně. Na vašem místě bych se asi pokusil začít tím, že se pokusíte s pomocí své lékařky najít nějaký jiný způsob-rehabilitaci, cvičení-ono totiž s těma jinýma analgetikama-taky to není nic moc. Kdybyste je měla brát dlouhodobě nebo trvale-dokážou taky nadělat pěknou paseku. A taky ta práce-jestli jste takhle vysoce vytížená-taky vám to neudělá na tu hlavu moc dobře.
Kdybyste se chtěla ozvat, tak náš telefon je 02/20 80 31 30. Sice tohle je tak trochu mimo to, co běžně děláme, ale asi bych vás uměl někam nasměrovat, nebo něco vymyslet. :-)
Jo a na ten odvykací stav by měl týden stačit. Ještě nějaký čas asi nebudete dobře spát-ale časem přejde i to. :-)