Pervitin a řízení auta
Okatana
Dobrý den, v poslední době často čtu a slyším ve svém okolí, že chytili za volantem řidiče pod vlivem návykové látky (teď mám na mysli pod vlivem Pervitinu, Marihuany, ... - A NE ALKOHOLU), ale ještě jsem se nikde nedočetla, po jaké době (hodiny, dny, týdny,...) teda vlastně může člověk usednout znovu za volant (´´poté co fetoval´´ - pervitin, marihuanu, ...) a nemusel mít strach, že mu při policejní kontrole vyjde pozitivní test ???? Často jsem totiž zaslechla, že třeba někdo tři dny ´´foukal´´ pervitin, pak ale třeba den nebo dva ´´nic´´ neměl, třetí den ho chytli policisté, kteří mu dali test na drogy a vyšel pozitivně !! Sebrali mu řidičák na dva roky, obvinili z obecného ohrožení a dali vysokou pokutu !! Neschvaluji řízení pod vlivem drog - to v žádném případě - ale nevím a vůbec se nemluví o tom, jakou dobu bez řízení má ten dotyčný dodržet. Např. ALKOHOLICI - každý ví, jak dlouho nesmí usednout za volant když ´´bumbali´´ a je jen na nich, jestli se rozhodnou jet nebo ne, ale FEŤACI - ti to neví a tak nemají možnost volby a prostě buď jezdí pod vlivem pořád a nebo raději nesednou za volant ani po měsíci od doby co si ´´dali´´. Myslím, že je to téma, o kterém by se mělo více mluvit a znát na to odpovědi, třeba by i někteří ´´ZFETOVANÍ ŘIDIČI´´ z našich silnic ubyli - znát své možnosti a moci si vybrat . . .

Odpověděl:
Dobrý den, doba detekce jednotlivých drog závisí mj. na typu použitého testu. Dále závisí na délce a intezitě předchozího užívání a individuálním metabolismu organismu. Je tedy rozumné, počítat s určitou časovou rezervou. Pokud se testu v rámci silniční kontroly odmítnete podrobit, z hlediska zákona se na to pohlíží, jako by test měl výsledek pozitivní. Níže vám uvádím doby detekce u jednotlivých drog. Pouze v případě marihuany je situace složitější, jelikož orientační testy zachytí i metabolity THC, což znamená, že jste v minulosti marihuanu užila, ale nemusí to znamenat, že jste pod jejím vlivem. Aby se prokázalo, že jste bezprostředně pod vlivem THC, je třeba provést testy z krve, ve kterých lze prokázat tzv. aktivní THC, nejen jeho metabolity. Aktivní THC je z krve zjistitelné max. 18-24 hodin a z právního hlediska prokazuje, že jste jste pod vlivem návykové látky. THC - detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní - detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní *** Pervitin - detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne; detekce z krve 1 - 3 dny *** Extáze - detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne; detekce z krve 1 - 3 dny *** Kokain - detekce z moči do 12 - 24 h; detekce z krve do 24 h *** Heroin - detekce z moči 2 - 3 dny detekce z krve 1 - 2 dny Při použití orientačních testů ze slin jsou doby detekce jednotlivých drog přibližně shodné s dobou detekce z krve.