toxicka psychoza+delirium tremens
luss
dobry den,mohli byste mi prosim napsat info o toxicke psychoze+deliriu tremens?po jake dobe,nebo kdy se tyto stavy objevi,jejich prubeh a jestli je nejaka moznost stavy rychleji ukoncit?diky

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Informace o pychických poruchách souvisejících s užíváním drog/alkoholu najdete na našem webu pod rubrikou Drogy a nemoci/Psychická onemocnění a drogy, níže kopíruji část informací. Co se týče toxické psychózy, vzniká obyčejně jako akutní stav, většinou po dlouhodobějším užívání látky s psychostimulačním účinkem (kokain, pervitin, …) nebo po jednorázovém užití látky s účinkem halucinogenním (LSD, psilocybin, mezkalin, kanabinoidy ve velmi vysokých dávkách). Příznaky jsou podobné jako u schizofrenie, jedním z hlavních příznaků je vztahovačnost a pocit ohrožení (paranoia). V tomto stavu může postižený být agresivní. Prognosa onemocnění je u poruch způsobených psychostimulancii dobrá, po vysazení drogy onemocnění spontánně odeznívá během několika dnů. U poruch způsobených halucinogeny může být prognosa problematičtější, většinou však také odeznívá bez vážnějších následků. Pokud onemocnění spontánně neodezní po vysazení drogy, jedná se pravděpodobně o jinou poruchu. Stav delirium tremens, který nastupuje po přerušení těžkého abúzu alkoholu, je poměrně dramatický, postižený má hrozivé halucinace, je neklidný, třese se, je dezorientovaný, objevuje se pocení, nevolnost, zvracení, zvýšení krevního tlaku. Delirantní stav může být životu nebezpečný, pokud není dotyčnému poskytnutá kvalifikovaná pomoc. Ustupuje po několika hodinách, ale může trvat až tři dny. Někdy se při snížení přísunu alkoholu při chronickém užívání dostavuje alkoholová halucinoza, dotyčný má halucinace vizuální a sluchové, ale bez příznaků deliria, může se rozvinout až do podoby připomínající schizofrenii. V případě, kdy se rozvine toxická psychóza a zvláště delirium tremens, je ideální využít lékařskou pomoc. Lze stav zmírnit nebo rychleji ukončit, nicméně medicínskými prostředky, které nejsou pro laika dostupné. Velmi podrobně včetně diagnostických kritérií, popisu, kazuistik, najdete informace v knize Hoschl, C.: Psychiatrie. Proč se na to vlastně ptáte?