nova droga
lucie
slysela jsem neco o nove droze prezdivane jako falesna extase,muzete mi dat prosim podrobne informace,co tato droga obsahuje a proc je legalni?nebo www stranky kde se o ni vice dozvim?vim pouze ze je v cesku legalni a jediny rozdil od extaze je v tom ze ucinky nastupuji pozdeji..zajimalo by me spise chemicke slozeni..a jeste jedna otazka-co za drogu uzivaji herci ve filmu šnup?svymi ucinky je hodne podobna pervitinu,ale jim to zornice naopak zuzuje..je to nejaka forma speedu?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pravděpodobně se jedná o látku ze skupiny piperazinů, a to buď BZP (benzylpiperazin) nebo mCPP (1-(m-chlorfenyl)piperazin). Jsou to látky na českém trhu poměrně neobvyklé, patří do nových syntetických drog, z nichž některé (zatím) nejsou na tzv. seznamu zakázaných látek (oficiálně Příloha zákona O návykových látkách 167/1998 Sb.) a nepodléhají zákonné kontrole. Účinky obou látek jsou podobné extázi, je zde ovšem řada odlišností, nejen pomalejší nástup, a jejich užívání má také svá rizika. Informace v češtině jsou bohužel dost kusé, posílám pár odkazů. Pokud vládnete angličtinou, dá se nalézt řada podrobnějších informací. Ohledně filmu "Šnup" - bohužel ho neznám, takže nedokážu posoudit, zda se jedná o reálnou nebo fiktivní drogu. Pervitin patří mezi stimulační drogy, které zornice rozšiřují, zúžení zornic nastává po užití opiátů, které ale nemají určitě účinky podobné pervitinu, naopak... Jediné, co mě napadá, že by se mohlo jednat o tzv. speed ball, kdy se kombinuje heroin s kokainem nebo v českých podmínkách pervitinem... Odkazy na informace o BZP a mCPP v češtině: www.drogy-info.cz/index.php/o_nas/varovani_nove_drogy (článek Varování výskyt falešné extáze blízko našich hranic a Aktivní monitorování látky 1-(3-chlorfenyl)piperazinu - mCPP) http://domaci.eurozpravy.cz/zdravotnictvi/363-rozroste-se-seznam-drog-jednaji-o-tom-senatori/ www.drogy.net/portal/ostatni/tisk/legalni-drogy_2006_11_22.html www.tyden.cz/rubriky/domaci/cesi-objevili-novou-tanecni-drogu-je-dosud-legalni_114245.html a v angličtině: http://www.erowid.org/chemicals/mcpp/mcpp.shtml http://www.erowid.org/chemicals/bzp/bzp.shtml