Neurol
Moni
Dobrý den, ráda bych se optala na následující: moje mamča bere asi 2 měsíce neurol 1-0-1 (0,5 mg). K tomu bere antidepresiva mitrozepin (nebo tak nějak). Vše předpsáno lékařem (neurol předepsal obvodní lékař). Trpěla úzkostnými stavy. Po antidepresivech, které bere asi 4 týdny se vše dalo do pořádku, ale začal být problém s neurolem. Psychiatr jí řekl, že ho začnou vysazovat. Snížil dávku na 1-0-1 (0,25mg), ale bohužel za 3 dny mamča byla znovu u psychiatra, jelikož nemohla spát, hlava jí dřevěněla, a když někdo zazvonil, tak se jí málem rozskočila hlava. Psychiatr ji dávku vrátil na původních 0,5 mg. Ale jak vysadit neurol jí neřekl. Zřejmě se jedná o abstinenční příznaky. Ráda bych věděla jak se tedy vysadí tento lék, když jí dělá problémy už jen snížení dávky. Psychiatr řekne, že neví, nebo neřekne nic a vrátí ji dávku zpátky. Což je podivné. Nebo má pár dní přetrpět ony stavy po vysazení a poté se to srovná? Přístup lékaře se mi zdá divný, resp. asi ho to moc nezajímá. Mamča tam dnes byla znovu, a lékař byl akorát naštvaný, prý už si to asi vsugerovala.No tak co je toto za přístup. děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Naše poradna se jednak specializuje spíše na problematiku nelegálních drog a jednak psychiatr Jakub Minařík, který také odpovídá na tomto webu, je nyní vemi zaneprázdněn, ale pokusím se Vám poskytnout alespoň základní informace. To, co popisujete, budou skutečně abstinenční příznaky po vysazení Neurolu. Bohužel se nedá moc doporučovat léčebný postup takto přes internet, ale přístup lékařů se mi zdá opravdu trochu zvláštní. Závislost na benzodiazepinech není úplně nezávažná věc a je jistě povinností lékaře to s pacienty konstruktivně řešit. Odvykací příznaky po nějaké době skutečně odezní, je možné to jistě "přetrpět" a ono se to skutečně pak srovná, ale bylo by lepší, kdyby měla v lékaři podporu. Rozhodně není úplně moudré v užívání Neurolu pokračovat dlouhodobě, protože tím bude pak vysazování jen obtížnější. Napadá mě, že by možná stálo za to uvažovat o změně ošetřujícího psychiatra. Také se obvykle doporučuje, aby se při léčbě úzkostných a depresivních stavů kombinovala léčba medikamenty s léčbou psychoterapeutickou. Mamince by možná právě pomohlo, kdyby kromě komunikace s lékaři ohledně medikace, mohla využít i nějakou psychologickou podporu a mluvit o potížíchc, které jí trápí. Když mi napíšete, odkud jste (resp. Vaše matka), tak bych Vám mohla zkusit doporučit někoho z kolegů ve Vašem regionu, na které by bylo možné se obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.