Toxická psychóza?
Alexandra
Dobrý den, chtěla bych se zeptat co se to se mnou děje.. Dřív jsem si občas dala pervitin, marihuanu nebo LSD a nepřeháněla jsem to, všechno bylo v pohodě. Ale loni v říjnu jsem si začala ulítávat na pervitinu docela často a skončilo to v prosinci tím že jsem se asi po pěti dnech totálně zbláznila, dostala jsme se jakoby do jiný reality a nakonec jsem se dostala do tak strašný schízy že jsem uvažovala nad tim že radši skočim z okna.. Asi tři dny potom jsem většinou jenom spala a byla jsem natolik jinde že jsem nemohla s nikým mluvit a dostat ze sebe slovo. Potom se to trochu zlepšilo že to nebylo až tak akutní, ale v podstatě to trvá do teď a to už jsou tři měsíce. Mám pocity úplnýho nereálna, pocity že se jakoby dostávám z jedný reality do druhý a je pro mě těžký uvědomovat si věci který se staly v minulosti, je jedno jestli před týdnem nebo před rokem... Jako bych ztratila kontakt sama se sebou, nedokážu si vybavit jakym způsobem jsem myslela a chovala se před tim než jsem se dostala do tohohle stavu.. Navíc mám k tomu ještě tiky v obličeji. Když nad tim přemýšlim, chovám se a reaguju asi stejně jako před tim ale všechno cítím hrozně zesíleně takže se nad tim mnohem víc zamýšlim. Asi před 10-ti dny jsem už toho měla dost a dala si s kámošema marihuanu protože jsem si myslela že mi to třeba pomůže ale od tý doby je to ještě horší. Dostalo mě to zase do jiný reality a přidaly se mi k tomu všudypřítomný myšlenky že jsem se určitě zbláznila (i když vím že to neni pravda) a kvůli tomu hrozně kontroluju svoje chování a nad tim co udělám špatně (vidim to teď jako příznak toho mýho domnělýho zešílení) přemýšlim třeba týden... Jsem úplně mimo a nevím co mám dělat. Prosim vás poraďte mi. Děkuju, s pozdravem Alex

Odpověděl: Aleš Termer
Zdravím, takto po internetu se dá těžko diagnostikovat, o jaké potíže přesně jde, jaké to má souvislosti a jak s tím nejlépe naložit. Nicméně marihuanou jste si to ani vylepšit nemohla, ona totiž podobné poruchy umí celkem snadno vyrábět. Pokud Vám současná antidepresiva nezabírají ani po zvýšení dávky, konzultujte to se svým lékařem. Antidepresiva případně můžete po konzultaci s ním i změnit (je jich celá řada). Abyste se ale úzkostí, depresí či jiných potíží zbavila a naučila se s podobnými stavy, pokud přijdou, pracovat a zvládat je, samotná medikace k tomu obvykle nestačí a doporučuje se využít také psychoterapeutickou podporu. Nepíšete, jak dlouho antidepresiva berete, ale většinou to trvá několik týdnů, než se účinek projeví. Každopádně se vyhněte veškerým drogám včetně marihuany a alkoholu. Celé to akorát brzdí či vrací zpět. Držím palec ať je lépe, kdyžtak se zase ozvěte, jak se daří. A.T.