Pěstování lysohlávek
Zvědavec
Dobrý den, rád by jsem se vás zeptal na jednu zásadní otázku týkající se trestního zákona a jeho ošemetných formulací a vymezení ohledně lysohlávek. Je poměrně známý fakt, že v České republice se jejich ilegalita týká především přechovávání již jakýmkoliv způsobem zpracovaných lysohlávek, či jejich předávání jiným osobám, překupování, atd... Jak by se tedy měnila právní postižení, pokud by nějaká vůbec byla aplikovatelná na tuto situaci, v případě samotného pěstování v domácím prostředí, samozřejmostí je předpoklad, že by následně nebyly určeny k lidské konzumaci (nebo vůbec sběru)?

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám: "K Vašemu dotazu sděluji, že u lysohlávek je právní situace v zásadě obdobná jako u pěstování konopí. Mám za to, že samotné houby lysohlávky lze obdobně jako rostliny konopí již považovat za psychotropní látku, neboť jejich užití nevyžaduje další zpracování. Pěstování lysohlávek by dle mého názoru mohla být posuzováno jako pokus výroby či výroba dle ustanovení § 187 trestního zákona, závisí samozřejmě na dalších okolnostech. Účel pěstování lysohlávek je pro právní posouzení trestnosti velmi podstatný. Na rozdíl od konopí, které lze prokazatelně využít k léčebným účelům, však z Vašeho dotazu není zřejmé, k jakému jinému účelu (než jako psychotropní houba) by měly být tyto houby využity či pěstovány bez toho, že by měly být v budoucnu sklizeny. Ve vztahu k lysohlávkám obecně je třeba vzít na vědomí, že jakékoliv nedovolené nakládání (výroba, distribuce, přechovávání, šíření jejich užívání apod.) může být posouzeno jako trestný čin (nejedná-li se o přechovávání v rozsahu přestupkového zákona). Základní informace o aktuální právní úpravě nalezenete např. zde: http://www.drogy-info.cz/index.php/info/drogy_a_zakon/prosazovani_prava Právní úprava v souvislosti s pěstováním lysohlávek se mění v návaznosti na nový tresntí zákoník, který byl ve Sbírce zákonů publikován pod č. 40/1990 Sb. Nový trestní zákoník nebude účinnosti od 1.1.2010. Drogové trestné činy jsou upraveny v ustanovení § 283 až 287. Dále doporučuji Vaší pozornosti taktéž ustanovení §297 (tzv. zmocňující ustanovení). Dle ust. § 285, odst. 2 trestního zákona by od r. 2010 mělo být beztrestné pěstování hub obsahujících omamné a psychotropní látky v malém množství pro vlastní potřebu. Těmito houbami by měly být právě lysohlávky. Vládní nařízení, které bude specifikovat rostliny a houby obsahující omamné a psychotropní látky a jejich "povolené" množství však zatím existuje pouze v pracovní podobě a je třeba počítat s tím, že se jejich obsah může měnit. Návrhy nařízení vlády k novému trestnímu zákoníku naleznete zde: http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=5&CT=410&CT1=0#prilohy Nový trestní zákoník naleznete zde v částce 11: http://www.mvcr.cz/clanek/sbirka-zakonu-stejnopisy-sbirky-zakonu.aspx S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."