opak alkoholu?
Martin
Dobrý den, často cítím úzkost, depresi, duševní unavenost, nezájem o okolí, sentimentalitu, někdy i slabý třes, ačkoliv alkohol téměř nepiju a za život jsem se víc opil asi 5x. Ty příznaky jsou vlastně stejné jako u alkoholiků. Neexistuje nějaký opak alkoholu, "elixír úzkosti", který by krátkodobě okamžitě navozoval úzkost a zábrany, ale dlouhodobě by tělo nastavoval na opak těchto krátkodobých účinků? Jde mi o dlouhodobý efekt. Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nevím, zda tyto stavy u sebe pozorujete stále nebo souvisí nějak s pitím alkoholu. Pokud moc nepijete, tak pravděpodobně alkohol nebude příčina. Pravděpodobnější se mi jeví to, že se u Vás vyskytují přiznaky depresivních nebo úzkostných stavů. U deprese se k tomu, co popisujete, zpravidla ještě připojují pocity marnosti a viny, nespavost a z fyzických příznaků se mohou objevit i to napětí a třes, nespecifikované bolesti (obvykle zad, hlavy, žaludku), nechuť k jídlu... Pokud je toto dlouhodobá záležitost, tak by bylo vhodné navštívit odborníka, který by Vám doporučil nejvhodnější léčbu. Tyto stavy vznikají na základě mnoha faktorů (dědičnosti a rodinných dispozic, vlivu prostředí, aktuálního stresu), konečnou bývá nerovnováha transmiterů v mozku, která pak způsobuje ony depresivní stavy. Oním "elixírem" by mohlo být nasazení vhodné medikace - antidepresiv, která tuto nerovnováhu léčí. Nejsou to žádné léky na okamžité povzbuzení či uklidnění, na toho, kdo depresemi netrpí, nemívají žádný efekt, jejich účinky se projeví až podelším užívání a také léčba jimi je dlouhodobá. Nezpůsobují žádné změny osobnosti ani nemají potenciál vyvolat závislost, jak to bývá u okamžitě působících léků proti úzkosti. Zkuste to zvážit. Pokud mi napíšete, jak dlouho tento stav trvá, kolik je Vám let a odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohl obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.