Těžký alkoholik v rodině
Markéta
Dobrý den, myslím, že mám klasický problém s alkoholikem v rodině . Bydlím s matkou v jednom domě, spolu s námi žije můj syn a matčiny "příležitostní přítelové " . Myslím, že má matka pije už nejméně 13-15 let . Posledních 8 let kdy žiju s matkou trvale v našem společném domě řeším neustále problémy ohledně její závislosti . Když jsem s naprostou jistotou zjistila, že jde o alkoholickou závislost , začala má trnitá cesta ji pomoci . Jak jistě víte, málokdo si nechá pomoci a přizná jak to je . Během těchto 8 let to vyvrcholilo několikrát , až k tomu, že jsem matku nechala odvézt záchrankou na psychiatrickou léčebnu do Kosmonos, v noci měla psychické záchvaty, křičela po domě, naříkala, třískala dveřmi, padala ze schodů, zapomínala vypínat plynovou troubu, kouřila v posteli a zapomínala na to . V Kosmonosích byla již asi 3-4 v průběhu těchto 8 let , vždy na můj popud . Nebyla jsem schopná ji uhlídat , samozřejmě chodím do práce a už jsem měla několikrát problémy v práci, protože jsem musela řešit po nocích problém co s ní , vychovávám syna a bála jsem se i o něj . V léčebně ji vždy po detoxikačním období nabídly léčení v rámci psychologického rozboru a vlastně , abychom se všichni dobrali provopočátku jejího problému . Bohužel odmítala pokaždé a byly jí doporučeny pouze návštěvy u psychiatra u nás v Lysé nad Labem (okres Nymburk ) . Tam docházela většinou měsíc až dva a pak už dle sebe "nepotřebovala " pomoci . A takhle se situace stále opakuje , během těch let jí nabízím pomoc ohledně docházky do poradny , léčení ambulantně - NECHCE, NEPOTŘEBUJE, NEMÁ PROBLÉM !Byla jsem i za obvodním lékařem, ten mi sdělil, že má mnoho pacientů a že jí nemůže pomoci , pokud ona sama nechce, nebude dávat žádná doporučení ohledně soudního příkazu k léčbě, že by se to mohlo obrátit proti němu a on nechce žádné problémy ! Matka už několikrát přišla o práci, prostě pro vás klasický případ alkoholika . Když byla sama bez přítele, živila jsem jí, dávala finance pouze na jídlo, aby si nemohl anic jiného koupit, matka byla agresívní , vyhazovala mne z domu , nadávala . Ted má přítele přes rok s námi žije v našem domě , snaží se pomoci, ale není už jak . Sám před měsícem zavolal záchranku, matka měla agresívní záchvat spojený s halucinacemi a křičením , vzlykáním , zavolal proto záchranku, ale ta jí pouze změřila tlak a i po mém přemlouvání , at matku odvezou do Kosmonos, kde jak jsem jim řekla , už byla několikrát , měli jsme strach i o sebe i o ni, není schopná v tomto stavu chodit ani na záchod a je pak sama celý den a nevíme co se tam děje . Lékař ze záchranky nám doporučil , abychom po tom , až bude střízlivá se ji snažili přemluvit k léčbě . Což je nereálné . Sama už po těchto letech mám psychické potíže, budím se v noci , poslouchám zvuky v domě a při každém jen podobném zvuku, který slýchám, když má "své stavy " se mi rozbuší srdce a mám stavy úzkosti . Přítel jí zařídil obchod, aby v něm mohla prodávat, což chtěla , ale nechodí tam, protože není schopná . Tento stav je ted současný a aktuální, 3 dny se snaží fungovat a další dny se totálně opije do bezvědomí , její přítel ji vzal peníze, jenže pak zase agresívní scéna, křik po domě . Já si alkohol schovávám , ale občas zapomenu, přece jen jsem doma, tak když odejde má návštěva, tak zapomenu schovat , ale i schované lahve mi vezme . Schovává si pití všude možně a nejsme schopni vůbec vše najít . Všichni musíme chodit do práce a není v naší moci se o ni starat , jak o naši bezpečnost tak o její ! Nedá se bydlet s ní ve společné domácnosti a bohužel nemám jinou možnost bydlení a půlka domu je moje . Vychovávat syna a sama žít svůj život nejsem schopná v normálním psychickém rozpoložení . Přečetla jsem si o tomto problému mnoho , vím , že samozřejmě je nejlepší , aby ona se rozhodla , ale to se snažím již celá léta . Jsem již psychicky na dně a nevím jak jí a sobě pomoci a již jsem dospěla k tomu, že chci pomoci sama sobě a ne jí , ale to bohužel v jednom společném domě nejde . Děkuji za odpověď Markéta

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel je to opravdu klasický případ soužití s alkoholikem. Je to nesnesitelná situace, která se může táhnout mnoho let. Většinou končí nějakou velkou tragédií, vážnou nemocí, nehodou apod. Nedá se toho dělat mnoho. Můžete zavolat záchranku a policii až zas bude nebezpečná sobě nebo vám ostatním, např. když zapomene vypnout plyn nebo bude mít záchvat. Pak by byla šance na uložení ochranné léčby. Také je možné, že nezbyde nic jiného, než se z domu odstěhovat, pokusit se s ní domluvit na prodeji a rozestěhování. To ale pravděpodobně nebude chtít. Máte ale pravdu, že pro Vás a pro Vašeho syna je takové soužití dlouhodobě nesnesitelné. Pokud tedy Vaše matka neslyší na nabídku pomoci, zkuste si co nejvíce hájit svoje, nedovolit jí, aby Vám život znepříjemňovala. Bude to asi znamenat dočasné zhoršení, ale bez toho pomyslného dna většinou změna nepřijde. Také máte určitě právo na to najít si odbornou pomoc aspoň sama pro sebe. Existují různé podpůrné skupiny pro příbuzné alkoholiků, nebo jsou Vám k dispozici i AT poradny.