drogově závislý syn
máma
Dobrý den, syn je závislý na pervitinu již 6 let,před 4 léty byl v léčebně Nechanice, vrátil se a měl spoustu plánů, rozumných nápadů, našel si práci, potkal dívku závislou na technu, a spadl do toho zpět, poté 2x zkusil Bohnice, ale po týdnu vždy utekl, krade, chodí ozbrojen nožem, tonfou, nadává a vyhrožuje všude a všem,je sprostý, agresivní, z bytu udělal skladiště smetí a ničí náš majetek, je mu 25 let a kromě toho 1/2 roku co vydržel v práci hned po vojně bylo mu 20 let, tak už poté nikde nepracoval,v práci rychle poznají, že je závislý a vyhodí ho hned 3 den, nebo on tam jde 1,2x a pak už nechodí. Nasekal spoustu dluhu, které jsme museli uhradit exekutorovi a věřitelům, nyní už zase má dluhy přes 50 tisíc,doma krade peníze věci nosí do zastaváren, podali jsme žalobu o vystěhování po 8 měsících přišla, nyní by každým dnem měla nabýt právní moci. Zkusila jsem se synem znovu promluvit, a dát mu šanci, aby sám všechno uklidil, vyhodil co není jeho, zbyvil se minulosti a zašel do K-centra, aby se dal dopořádku a mohl si najít práci, pomůžeme mu splácet dluhy, ale chceme vidět i jeho snahu. Odpověděl, že se raději odstěhuje, protože je závislý do smrti, bude a chce být feťákem,neodstěhoval se, ale dál tady dělá nepořádek, vyvolává hádky, dožaduje se peněz... vyhrožuje podpálením domu, nebo fizickou likvidací, jsme zoufalí a nevíme co udělá až rozsudek nabyde právní moci a bude se muset odstěhovat. Chtěli jsme a také jsme mu pomáhali,ale nyní on chce jen klid, jak říká, aby jsme ho nechali bydlet v té jedné místnosti, o co nám prý jde, on si chce dělat co chce, vypadat jak chce, že v té místnosti v našem domě odvážíme každé 2 měsíce kontejner odpadků je naše věc, když nám to vadí ale jemu to vyhovuje, červy, a plíseň likvidujeme 4x do roka, malujeme, a opravujeme rozbité věci. Jsme vyčerpaní, unavení a hlavně zoufalí, nešlo o to vyhnat ho z domu, ale přimět ho aby se sebou začal něco dělat, ničí si zdraví, a nám nervy. Bojíme se, že když zůstane na ulici tak zemře, nebo ho brzo zavřou. Moc šancí mu pomoci si už nedáváme, je odspělý, svéprávný, a o naši pomoc stojí jen tím, že u nás dál zůstane, nebude muset pracovat a nebude se muset na chodu domu a domácnosti podílet, tak jak tomu bylo dosud, jenže mladší syn nám oznámil, že odejde z domova on, nebo také přestane pracovat, pomáhat nám a přispívat. Nechceme přijít ani o jednoho, žili jsme jen pro ně, ani si nechceme mezi nimi vybírat, ale co udělat pro staršího syna aby měl ústavní léčbu soudně nařizenou, aby se ze závislosti dostal,protože on sám nechce. Dokud nepoznal tu dívku byl to moc šikovný a slušný syn, potom viděl jen ji a rodiče, rodina se mu stala nepotřebou a přítěží, jak sám říká.Jsme s manželem 25 let spolu.Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, váš syn je dospělý a pokud je rozhodnutý, že chce brát drogy a žít, tak jak žije, je to jeho volba a zodpovědnost a vy mu v tom nemůžete bránit. Ale rozhodně máte právo se bránit před důsledky jeho chování a tím, aby vás využíval. Z tohoto pohledu byla žaloba na vyklizení bytu rozumným krokem. Nejen že po nabytí právní moci rozsudku syn bude nucen váš dům opustit, ale můžete mu také zrušit trvalé bydliště a tím se chránit před případnými exekucemi. Také máte plné právo, a myslím že by to bylo i na místě, neplatit jeho dluhy, neposkytovat mu finanční podporu a servis v podobě jídla, praní prádla ap., dokud své chování nezmění. V případě jeho agresivity bych neváhala volat policii. Nedobrovolná léčba závislosti je možná jen v případě, že ji nařídí soud v rámci rozsudku za spáchané trestné činny jako tzv. ochranné opatření. Takováto nařízená léčba však zpravidla nebývá příliš úspěšná. Je to pro vás a vaši rodinu těžká situace, která vás všechny jistě velmi zatěžuje. Nicméně stav, jaký v současnosti popisujete, je z mého pohledu poměrně neudržitelný a i s ohledem na druhého syna by bylo třeba jej nějak řešit. Možná by vám pomohlo, kdybyste si o svých starostech a obavách zašla někam popovídat osobně, ať už sama, nebo lépe i s manželem nebo mladším synem. Existují odborná zařízení, která poskytují poradenství pro rodiny závislých. Kdybyste měla zájem, dejte vědět region a my vám zkusíme někoho doporučit. Zatím přeji hodně sil.