Dotaz o radu
Léňa
Dobrý den.Chtěla by jsem se zeptat na několik věcí.Tento problém se netýká mě ale jedné mojí známé.Je z Plzně,a dověděla jsem se,že již 2 roky užívá drogy.Chtěla by s tím přestat,ale neví jak.Dříve si píchala,a teď už jen šňupá,a trošku více pije.Začala s tím po osobních prblémech.Už delší dobu je bez zaměstnání,není hlášena ani na úřadu práce,a ani si delší dobu neplatí žádné zdravotní pojištění.Chtěla by s tím skončit,ale neví,kam se má obrátit.A pokud by šla do nějaké léčebny,tak jak je to s placením pobytu.Ráda by jsem ji pomohla.Prosím o radu jak máme postupovat.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že v této situaci by bylo asi nejlepší se obrátit na kontaktní centrum pro uživatele drog, kde kolegové jistě poradí, jak postupovat. Jednak mohou pomoci kamarádce se zprostředkováním vhodné léčby a poskytnou jí samozřejmě informace o podmínkách léčení, ale také jí pomohou s vyřízením praktických náležitostí (doklady, zdravotní pojištění, registrace na úřadu práce). Za pobyt v léčebně se neplatí, to je hrazeno ze zdravotního pojištění. A přestože kamarádka má na zdravotním pojištění dluhy, tak je stále brána jako pojištěnec a tudíž do léčebny může. V průběhy léčby by pak se sociálním pracovníkem měla řešit právě to uhrazení dluhů a věci týkající se zaměstnání. Jsou nicméně i jiné varianty léčby (terapeutická komunita nebo ambulantní programy), ale s tím, co by pro ni v její situaci bylo nejlepší, bych se na jejím místě poradila s kolegy v kontaktním centru. Níže uvádím kontakt, služby KC jsou anonymní, bezplatné a je možné tam přijít i bez objednání. Můžete ji tam případně doprovodit, pokud byste jí chtěla být nápomocná. Pro jistotu uvádím ještě kontakt na odd. pro léčbu závislostí na psychiatrické klinice v Plzni (detoxifikace a pobytová léčba). Pokud má zájem a motivaci s drogami skončit, tak je to první krok a držím palce, aby následovaly další. Plzeň, Centrum protidrogové prevence a terapie, o.p.s., Kontaktní centrum Havířská 11, Plzeň, 301 00 telefon: 377 421 374 Mgr. Dagmar Špillerová http://www.cppt.cz Plzeň, Psychiatrická klinika Fakultní nemocnice odd. pro léčbu závislostí Alej Svobody 80, Plzeň, 323 00 telefon: 377 103 131 MUDr. Veronika Kulovaná http://www.fnplzen.cz