jak postupovat, není už na co čekat
Zuzka
Dobry den jsem dcera alkoholicky (47let)...s mou maminkou uz se to tahne nekolik let, jeji 4 sourozenci ji jiz davno vypustili z jejich zivota. Muj bratr (27) taky. Zbyla jsem ji jen ja, kdo ji muze zachranit s pomoci meho dobrosrdecneho taty. Je jiz v takovem stadiu ze nechodi do prace, jen lezi, nebo sedi v kresle a pije a kouri, chodi jak stary clovek pred umiranim. Ma velke zdr.problemy o kterych nikomu nechce rict...ani doma nepracuje, zije v pomalu rozkladajicim se prostredi, vse kolem plesnivi a je ji to uz jedno. Kdyz ji navrhuji moznost leceni tak mluvi ze se odstreli atd. jak mohu postupovat?Chtela bych ji zbavit castecne svepravnosti a dat do protialkoholické lecebny. Koho mam nejdrive oslovit? - pravnika, doktora, lecebnu? Jaka je moznost ze budu jeji opatrovnik? Jaka je pravdepodobnost pozitivniho vyleceni, kdyz lecba bude probihat proti jeji vuli? Neuvedomuje si ze je nejaky problem, nepripousti si to a kdyz mluvim o leceni mysli si ze ji chci ponizovat, je to pro ni neco opravdu strasneho slyset ze je alkoholik a je treba to lecit. K doktorovi nechodi, nezalezi ji na sobe. Mam ji moc rada, a chci ted udelat pro ni vsechno co bude v mych silach, jde opravdu o zivot. Prosim poradte mi, dekuji.

Odpověděl:
Dobrý den, Zuzko, chápu, že alkoholismus vaší maminky je pro celou rodinu velká zátěž a že byste jí chtěla pomoci. Bohužel, nejsem si vůbec jistá, zda omezení právní způsobilosti a nedobrovolná léčba je reálné řešení vašich potíží, resp. potíží vaší matky. Jednak nedobrovolná léčba obvykle nevede ke kýženému výsledku a závislý se k užívání vrací. Navíc omezení způsobilosti k právním úkonům bývá poměrně zdlouhavý proces, návrh se podává k příslušnému soudu, s jeho sepsáním by vám pomohl právník. Nicméně samotný alkoholismus v takovémto řízení zpravidla nebývá pro soudy kvalifikovaným důvodem pro zbavení způsobilosti k právním úkonům. Mimo závislosti je třeba, aby dotyčný měl také jinou závažnou psychiatrickou diagnózu. Pokud si vaše maminka odmítá problém připustit a není ochotna se zajít někam poradit a nechat si pomoci odborníky, můžete se k nim vypravit vy. Budete moci v klidu probrat situaci a ujasnit si, jak nejlépe maminku k nějaké změně motivovat. Když se podíváte na stránky www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci, budete si moci dle regionu vyhledat nejbližší AT ambulanci, které takovéto poradenství poskytují. Přeji hodně štěstí.